NätaffärerE-handeln växer så det knakar. Här är trenderna som kommer att gälla 2015, enligt experterna.

Jörgen Bödmar.

Jörgen Bödmar.

Vilka trender blir vägledande för e-handeln 2015?

Här ger Jörgen Bödmar, VD för Scandinavian Design Online och ordförande för den europeiska branschföreningen för e-handlare, EMOTA, och Karl Prytz, VD för Animail.se, sina bästa spaningar.

Karl Prytz.

Karl Prytz.

1. Omni-channel – att finnas både fysiskt och digitalt.
Fler och fler e-handlare ser fördelarna med att även ha en fysisk butik, menar Karl Prytz.
– Fysiskt och digitalt kommer att vävas samman till ett där kunden inte behöver skilja på ett köp som sker via den ena eller andra kanalen, säger han.

2. M-handel – att finnas i mobilen.
Det finns över sex miljoner smarta mobiler i Sverige och de används i tre av fyra köp, enligt Google. Hittar du rätt här har du fantastiska affärsmöjligheter.
Läs 6 tips för att ta dig in i kundens mobil här!

3. Big data – att samla information.
Den som vet mest om kunden i framtiden kommer att tjäna mest pengar. Big data går ut på att samla in all tänkbar information om kunder och deras beteende. Med ny teknik och lojalitetsprogram eller inloggningskrav kan information om kundens preferenser, webbeteende, köp och liknande samlas in och användas för att styra vad som ska visas för kunden – innehåll, erbjudanden, utbud och annonsering.
– För att helt enkelt bli bättre handlare, kommenterar Jörgen Bödmar.

4. Skapa personligt innehåll.
Det blir allt viktigare för e-handlare att anpassa sin sajt för den individuella besökaren istället för att presentera en och samma lösning för alla kunder.
– Det finns många verktyg som använder kundens historik för att bättre anpassa produktutbudet och vi kommer att se fler lösningar där kunden själv är involverad i att anpassa sajten efter sina egna behov, menar Karl Prytz.

5. Konsumenten blir global.
Nästa år kommer svenska kunder att på allvar upptäcka utländska sajter, tror Jörgen Bödmar. Något som inte bara är ett hot för branschen.
– Det skapar också nya möjligheter för svenska e-handlare att sälja utomlands, säger han.

6. Webbshoppen blir som en fysisk butik.
Den kunskap och service som idag går att få i fysiska butiker behöver återskapas av e-handlare även på nätet, menar Karl Prytz.
– I praktiken innebär det ett större fokus på kunskapen om produkterna och fler interaktiva lösningar där konsumenten kan ställa frågor direkt till butikspersonal även på nätet, säger han.

Läs mer:

3 tips innan du startar e-handel

Så driver du trafik till din webbshop

Här hittar du alla våra artiklar inom nätaffärer!

Här hittar du alla våra guider inom näthandel!

WEBB TV: Gå vår e-handelsskola i 5 steg!