NätaffärerFörhöj kundvärdet genom att skruva till din affärsmodell med digitalt tänk. Så här gör du.

För att lyckas i dag gäller det att sätta på dig kundglasögonen och förstå hur kunderna vill ha det. För nu svänger marknader fort och kunder är vana vid att erbjudanden anpassas utifrån deras önskemål.
– Utmana din affärsmodell oavsett vad och hur, eller till vem du levererar, med frågan: På vilket sätt kan jag tillföra digitalt i vår affärsmodell för att skapa mervärde för kunden, effektivisera leveransen, kapa kostnader, sänka priset, öka kundklistret och stärka varumärket? skriver Jonas Hammarberg och Arash Gilan i sin bok Get digital or die trying.

Ju mer som digitaliseras desto mer ökar värdet på det som inte kan digitaliseras: det mänskliga – du och jag. När kunskap bara är en Googlesökning bort blir hur du tillämpar den avgörande. Därför blir ”kundskapen”, som Jonas och Arash säger, viktig. Hur du möter dina kunder.
– Kan du skapa ett värde och samtidigt göra att jag tycker om att umgås med dig, då har du ett kundklister som heter duga, säger Jonas.

Ta hjälp av digitala verktyg. Som frisör kan du till exempel ta kort med din iPhone på kunder före och efter klippningen och visa när de kommer in och klipper sig igen, för att hitta nästa frisyr. Som snickare kan du ta med iPaden till din kund och rita tillsammans.
– Du kan förhöja förhöja kundupplevelsen med digitala verktyg. De som lyckats, som Google och Spotify, har gjort det enkelt och roligt att vara kund hos dem, säger Arash.

Gör som bankerna och tänk på vad kunderna skulle kunna – eller kanske rent av hellre skulle vilja – sköta själva? Erbjud e-signering för avtal, enkla videor som förklarar produkterna och tjänsterna eller kundservice via sociala medier.

Eller erbjud digitala tjänster som gör det roligt att vara kund hos er. Skistar har över 400 000 medlemmar i sin plattform MySkistar32, där skidåkare kan samla höjdmeter och pricka av de olika backarna och liftarna. På så sätt engageras kunden före, under och efter själva resan.

Var inte rädd för att göra fel, uppmanar Arash och påminner om tidigare Nokia-chefen Stephen Elops ord när företaget såldes till Microsoft: ”We didn’t do anything wrong, but somehow we lost”.
– Man är så rädd för att göra fel att man glömmer att göra rätt. Att göra fel är kärnan i att bli innovativ, säger han.

5 sätt att utveckla din affärsmodell

  1. Revolutionera branschen
    Hitta ett erbjudande som omformar hela branschen och ger känslan av att ”Varför har ingen tänkt på det här tidigare?!”. Ett annorlunda sätt att leverera dina tjänster på som skapar fördelar mot övriga marknaden. Till exempel Airbnb för hotellmarknaden, Uber för taxiindustrin och Spotify för skivbranschen.
  2. Ersätt produkter och tjänster
    Låt dina produkter och tjänster bli digitala och därmed utmana de befintliga. Som när den digitala fototekniken ersatte  den traditionella, telefonen blev kamera, böcker tog plats i läsplattor och personlig träning började ges via datorn.
  3. Komplettera digitalt
    Skapa ett nytt digitalt erbjudande vid sidan av eller integrerat med de analoga. Kanske kan du ge dina kunder en applikation i deras mobiltelefoner eller inne i dina produkter (Internet of Things) eller digitala verktyg som kan förhöja värdet av dina produkter eller tjänster?
  4. Förändra din plats i värdekedjan
    Utöka din position på marknaden. Som när Volvo via sin app Volvo on Call erbjuder service direkt till kunderna och därmed placerar sig mellan det traditionella återförsäljarledet och slutkunden.
  5. Omforma erbjudandet
    Kombinera dina produkter och tjänster på nya innovativa sätt. Leverera till exempel dina produkter som en komplett tjänst eller lösning, eller sälj via prenumeration. Klädmärket Filippa K erbjuder sin senaste kollektion som en tjänst, där de hyr ut plagg online innan de släppts i butik.