NätaffärerAnvänd nätet för listan med saker du ska komma ihåg. Till skillnad från en pappersvariant är den alltid med dig. Driva Egets teknikexpert Anders Thoresson tipsar om sina fem gratisfavoriter.

Hemma vid middagsbordet kommer du på två saker som måste göras när du kommer till jobbet i morgon. För att inte glömma skriver du upp dem på en lapp som du lägger på köksbänken.

Men kommer du ihåg att ta med den till jobbet?

Om du istället använder en nättjänst är problemet ur världen. Då är listan alltid med dig, oavsett var du befinner dig.

Med tjänsterna får din lista dessutom smarta finesser. Med vissa av tjänster kan punkterna på listan få en deadline så att telefonen påminner dig om vad du ska göra när. Andra kan knyta uppgifter till en geografisk plats, så att du blir påmind om att köpa tejp när du befinner dig i närheten av pappershandeln. Att kunna dela listor med dina kollegor är en annan bra funktion.

Här är fem bra listor – vilken passar dig?

1. Trello – som en anslagstavla

Trello har ett upplägg som påminner om fysiska anslagstavlor. Du kan skapa så många tavlor du vill, på varje tavla hänger du upp dina listor och på varje lista fäster du kort med sakerna du ska göra. Baksidan av varje kort kan innehålla diskussioner med kollegor, kopplade dokument och bilder. Läs gärna boken Personal Kanban av Jim Benson och Tonianne DeMaria Barry för tips om hur Trellos funktioner kan utnyttjas.

+ Bra med anslagstavla som ger en tydlig överblick.

 

2. Wunderlist – samlar kollegerna

Wunderlist hamnade högt på listorna när de bästa apparna i Apples Itunes Store utsågs 2013. Snyggt utseende, möjligheter att samarbeta med kolleger och att lägga anteckningar, dokument och bilder till uppgifterna på listorna är sannolikt sådant som många användare gillar. Möjligheterna att skapa grupper med listor är däremot inte lika stora som i Todoist.

+ Bra funktioner för samarbete.

 

3. Evernote – samlar ditt digitala liv

Denna tjänst är mycket mer än en att-göra-lista. Det är en tjänst där du kan skriva ner idéer, spara bilder, ljud, videosnuttar, pdf-dokument och sajter. Många tycker att Evernote är fantastisk och för den som vill samla så mycket som möjligt av sitt digitala liv på ett och samma ställe finns här också funktioner för listor.

+ Samlar uppgifter och referensmaterial på ett ställe.

 

4. Any.do – påminner varje dag

Ett enklare alternativ med en egen metodik: Varje dag inleds med ett “Any.do Moment” då användaren går igenom alla uppgifter som inte är schemalagda till ett visst datum och bestämmer vilka av dem som ska utföras innan dagen är slut. Som de andra alternativen finns Any.do både för Android och Iphone, men i datorn bara tillgängligt via ett tillägg till webbläsaren Chrome.

+ Enkel och lättanvänd – så länge projekten inte är för många.

 

5. Todoist – för mångsysslaren

Todoist är ett bra alternativ för den som behöver många olika listor. Med tjänsten är det enkelt att dela i dem i grupper, exempelvis för administration, kundprojekt och privatliv, vilket ger en tydlig överblick över vad som ska göras och möjlighet att fokusera på rätt sak. Det går också att skapa avancerade filter som till exempel visar alla uppgifter märkta med “viktigt” eller har dagens datum som deadline.

+ Skapar bra ordning och reda med taggar och mappar med listor.