<![CDATA[Asia Pietrzyk, och en av hennes Instagram-illustrationer, med foto.]]>

3 lyckade strategier på Instagram

Emilia Arvidsson

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 25 maj, 2016

Hur kan du bäst använda ditt Instagramkonto? Det finns olika strategier – vi pratar med tre företagare som har lyckats med sina och som nu har tusentals följare.

1. Maxa antalet följare

Strategi: Engagera andra konton. Du visar att du finns och kan samtidigt dra nytta av andra följare, det blir en ringar-på-vattnet-effekt.

Asia Pietrzyk, illustratör och grafisk designer, började illustrera andra instagrammares foton genom sitt egna projekt Instamissimo.

– Jag hade en lucka mellan uppdragen och jag hade tittat på så många foton och tänkt: det här vore ju så häftigt att illustrera eller göra en ”gif” på. Från början handlade det mest om nöje och att det skulle vara kul.

Hennes illustrationer blev populära och följarskaran växte. Följare började också höra av sig, kunde hon sälja prints till dem? Hon höll ändå projektet som sitt eget utan något vinstsyfte, men hon kunde inte motstå när Pitti Bimbo från Italien hörde av sig – de ansvarar för en mässa om mode för barn. Hon fick jobbet som reporter på plats under mässan i Florens och illustrerade sedan händelser från mässan.

I dag har Asia drygt 6 500 följare på Instagram.

Läs mer: Då är det bäst att posta inlägg på Instagram

2. Få medieplats

Strategi: Humor.

@jempieteckningar ritar ordvitsar som har fått stor uppmärksamhet, bland annat i Amelia, Omtalat/Expressen, Metro Mode, Lokaltidningen Mitt i och Lajkat.
– Nu har det gått ett år och jag är fortfarande på riktigt jätteförvånad över att folk verkar tycka att det är så roligt som de verkar tycka.

Hon har även en webbshop, mest för att den ska finnas ifall någon vill handla något.
– Det jag har tänkt på är att jag nästan enbart säljer när jag har postat ett inlägg som handlar om att något går att köpa i webbshoppen.

Läs mer: Skapa buzz – bli den alla snackar om!

Med sina humoristiska teckningar har hon ett aktivt kommentarsfält och medier har nappat på hennes säregna stil, där humor är huvudingrediensen.

3. Sälja mer

Strategi: Var personlig, närvarande och svara på kommentarer.

Lilla Liv är barnbutiken i Ängelholm, och på nätet. Med sina dryga 8 000 följare jobbar de med Instagram som främsta sälj- och marknadsföringskanal. Johanna som sköter Instagramkontot märker att försäljningen ökar när hon har lagt upp något på kontot. Hon berättar om Lilla Livs recept:

– Sammanlagt lägger jag en timme om dagen på Instagram, och jag har valt att vara personlig i de bilder som jag lägger upp. Jag svarar alltid på kommentarerna.