<![CDATA[]]>

12 tips för bättre nätaffärer

Martin Persson

Publicerades: 19 maj, 2010

Funderar du på att starta en tjänst på nätet eller har du redan gjort det? För att tjäna pengar räcker det inte bara att finnas till. Här får du 12 viktiga råd på vägen – som dessutom ger pengar i fickan.

1. Skylta snyggt på sajten
Första intrycket består – se till att dina besökare kommer till en attraktiv och lättnavigerad sajt. Och ge alltid tydlig information om företagets namn, adress och telefonnummer. Visa att din verksamhet är mer än en hemsida. Bilder på människorna bakom är en självklarhet.

2. Tänk stort, börja smått
En stor fördel med e-handel är att du kan köra igång i mycket liten skala för att testa marknaden. Men snåla på rätt saker – även en liten webbshop behöver ge ett proffsigt intryck.

3. Optimera för besökare – och sökmotorer
Innehållet på sajten ska inte bara tilltala besökarna och göra dem till kunder – du måste också tänka på hur Google ser din sida. En aktiv bakom kulisserna-blogg kan vara ett trevligt sätt att berätta vad som händer. Det gillar både besökarna och Googles sökmotor.

4. Ha proffsiga bilder
Oavsett om du säljer direkt eller indirekt på nätet är bilderna din chans att visa upp dina produkter. Ta den, och se till att förse bilderna med säljande bildtexter! Fundera också på vad en enkel videopresentation kan göra för ditt företag eller din produkt.

5. Analysera mera
Du vill inte bara veta hur många besök du har på din sida. Du vill också veta var de kommer ifrån, hur de klickar på sajten, och hur de tar sig därifrån. Googles gratisvariant Google Analytics kan hjälpa dig med det.

6. Få kunden att agera
Se till så att det inte finns några hinder i vägen för att kunden ska kunna köpa det du har att sälja eller lätt får kontakt med dig om det är det som är syftet med sajten.

7. Tänk logistik
Ska du sälja direkt på sajten är lagerstatus och leverans bitar du måste ha stenkoll på. Kan du inte erbjuda snabba leveranser är risken att besökaren blir kund – hos din konkurrent.

8. Använd telefonen också
Att ditt företag finns på nätet betyder inte att du bara får kommunicera med dina kunder på digitalt – missa inte chansen att använda telefonen för att öka känslan av mänsklig närvaro.

9. Trygg e-handel är bra e-handel
Svensk Distanshandels symbol Trygg e-handel ger signalen att du är seriös. För att bli godkänd måste du leva upp till deras 12-punktslista, men det är krav du bör försöka uppfylla oavsett om du vill certifiera dig eller inte. Läs mer på www.tryggehandel.se

11. Skicka nyhetsbrev
Varje ny kund är en potentiell stamkund. Elektroniska nyhetsbrev kan vara ett enkelt och billigt sätt att informera kunden om nyheter. Men för allt i världen: spamma inte och se till att det är lätt att avanmäla sig.

12. Isolera, nej – socialiera, ja!
Låt inte ditt engagemang på nätet begränsa dig till din sajt. En sida på Facebook, ett aktivt öra mot Twitter eller bevakning på vad som skrivs på bloggar och nätmedier om ditt varumärke eller bransch är i de flesta sammanhang en utmärkt investering i tid. Blanda dig gärna i debatten men framförallt: lyssna på den, dra slutsatser och se till att ständigt förbättra ditt erbjudande.