NätaffärerHur ska du egentligen få folk att fastna på just din webbplats? Christoffer Steverin, webbutvecklare med företaget Simulo, ger här tio råd som gör din sajt mer användarvänlig.

1. Keep it simple
- Håll det enkelt, avskalat och tydligt på din webbplats, det vinner du på i längden. Se till så att det finns ett bra flöde och en enkel navigering genomgående så du inte tappar besökarens intresse, säger Christoffer Steverin, webbutvecklare med företaget Simulo som gör användartester.

2. Styr besökaren till enkla val
- Internetanvändare har i dag både lite tid och dåligt tålamod så tänk ÅT besökaren om du kan. Om du styr besökaren till enkla avslut eller mål så gör du det enkelt för dem att fatta beslut och ger på så sätt en positiv upplevelse. Ger du en positiv upplevelse så ökar chansen att du konverterar besökaren till en kund.

3. Använd ”call to actions”
- Ett sätt att styra en besökare är via så kallade ”call to actions” som det pratas mycket om bland de som jobbar med webb. Har du inte hört det ännu så kommer du att göra det. Det är, översatt, en uppmaning att styra besökaren till det du vill att de ska göra. Exempelvis: ”testa nu!”, ”ladda ner”, ”beställ”, ”boka möte”, ”se exempel”.

4. Lägg tid och energi på landningssidorna
- Oavsett om en besökare kommer in via Google till en specifik undersida eller går direkt till startsidan så är det superviktigt att det ser bra ut där besökaren landar. Första intrycket är det viktigaste av allt, är det rörigt eller konstigt i början i en butik så vänder man sannolikt i dörren.

5. Var transparent
- Visa tydligt vem du eller ni är, vad ni har gjort och vad ni kan, för ökat förtroende. Var tydlig med kontaktuppgifter och information så besökaren enkelt kan komma i kontakt med dig eller er.

6. Använd professionella bilder
- Det finns nästan inget så trist på en webbplats som när man har köpt in billiga bilder med personer och ansikten som redan finns på 3 000 andra sajter. Så oavsett om det är bilder för presentation eller produktbilder så ska de göras och tas fram av någon som kan.

7. Se till så du syns i bruset
- Med dagens teknik utsätts du, och dina kunder, varje dag för tusentals budskap av olika slag så det handlar om att göra intryck på sina potentiella kunder. Vi baserar varje dag fyra eller fem beslut helt på synintryck och då gäller det med andra ord att sticka ut bland sina konkurrenter så du är den som blir vald.

8. Var tydlig med ditt erbjudande
- För en tid sedan pratade man om 5-sekundersregeln och nu heter det 3-sekundersregeln. Det är den tid du har på dig att fånga en besökares uppmärksamhet från det att de har kommit in på just din sajt. Hittar en besökare inte snabbt nog det den är ute efter så går de sannolikt vidare. Så visa tydligt, och snabbt, vad du erbjuder.

9. Visualisera mera
- Satsa på bilder, presentationsvideos, animeringar och ikoner istället för att rabbla text. Du får snabbare intresse från besökaren – och det är faktiskt ganska trist att läsa långa textmassor.

10. Gör din webbplats responsiv
- Du åker buss hem från jobbet eller du har en stund över på kvällen – vad gör du? Sannolikt surfar du runt på olika sajter och webbutiker på din telefon eller läsplatta. Med tanke på att så många viktiga beslut görs på en mindre enhet så bör du se till så att din webbplats är just responsiv. Det innebär kort att sajten anpassas och blir läsvänlig i respektive enhet jämfört med mobilanpassad sida som innebär att man helt enkelt bygger en egen sida för mobila enheter.