NätaffärerMed en smart affärsidé och kunskap om din verksamhet kan du snabbt få igång en bra webbshop. Men det gäller att välja en plattform som passar dig för att bygga din e-butik. Här är tio råd inför valet.

1. Ha is i magen
Det är inte svårt att snabbt googla fram en leverantör som med lite tur till och med kan bli en riktigt bra lösning för din e-handelssatsning. Men chansa inte. Ta reda på vad just du behöver och ta tid på dig att gå igenom alternativen.

2. Ring runt
Kolla upp e-handelsleverantörernas referenser. Lyft luren och ring runt för att se vad andra tycker om det verktyg och den leverantör du funderar på. Prata om möjligt med både folk på teknik- och ekonomisidan. Finns det inga seriösa referenser att få tag på – välj en annan leverantör.

3. Kolla kopplingarna
Självklart är det bra om det verktyg du väljer redan har färdiga kopplingar till affärssystem som du redan använder dig av, eller som du planerar att införa. Likaså bör det finnas kopplingar till de betalningslösningar du önskar, till prisjämförelsesajter som Prisjakt och Pricerunner och till det statistikverktyg du använder till din sajt. Vill du ha kopplingar till sociala medier som bloggar, Facebook och Twitter är det bra att redan från början ta reda på hur dessa kan integreras med e-butiken.

4. Var öppen med din budget
Hymla inte med hur mycket pengar du har att röra dig med när du begär in offerter från leverantörer. Är du öppen med din budget ökar chansen att ni ställer realistiska förväntningar på varandra.

5. Jämför inte äpplen och päron
Inköpskostnaden är inte allt. Det måste du ha koll på när du jämför leverantörernas priser.

6. Fundera på öppen källkod
Med rätt kunskap kan gratisverktyg som Drupal, Joomla eller WordPress mycket väl vara grejen. Men räkna med att det tar tid. Och har du varken programmeringskunskaper eller beställarkompetensen bör du helt avstå från Open source-alternativet.

7. Måla inte in dig i ett hörn
Å ena sidan ska du ju inte betala för mer än vad du behöver. Å andra sidan måste verktyget vara tillräckligt flexibelt för att kunna utökas i takt med att din verksamhet gör det. Klarar verktyget att din produktkatalog växer från 100 till 1000 produkter? Och håller den tekniska lösningen för en besökarexplosion vid exempelvis en lyckad tv-kampanj?

8. Rata ramarna
Undvik lösningar som tvingar dig att använda så kallade ramar eller ”frames” för din webbshop. Dels för att ramar är generellt sett är en omodern webbteknik som inte heller är särskilt bra ur ett sökmotorsperspektiv. Och dels för att verktyget helst inte överhuvudtaget ska vara avgörande för hur du utformar din sajt.

9. Kräv konkreta svar

  • Nöj dig inte med svävande svar av typen "det tror jag nog vi kanske kan ordna" när du checkar av din kravspecifikation med din tilltänkta leverantör. Kräv tydliga svar på dina frågor. Exempel på frågor kan vara:
  • Hur lägger jag till produkter till min e-butik?
  • Hur kan jag själv ändra butikens utseende?
  • Hur smidigt är det för en kund att handla i e-butiken?
  • Har verktyget stöd för flera språk och valutor?
  • Vilka betalningslösningar stöder verktyget? (Visa, Paypal, faktura, sms etc.)
  • Hur underlättar verktyget mitt jobb med att få butiken väl synlig på Google?
  • Hur tar jag ut egna rapporter och sammanställningar från systemet?
  • När jag väl kommit igång med min e-butik – hur stöttar ni mig i försäljningsprocessen?

10. Syna supporten
Du kommer att behöva hjälp, speciellt i början. Kolla upp supportens öppettider, tillgänglighet och framförallt – kunskap och vilja att hjälpa dig.

Och… Lita på magkänslan – också
Vi började med att konstatera att du ska ha is i magen och inte nappa på första bästa erbjudande. Men när du väl gjort en ordentlig genomgång av marknaden och närmar dig ett beslut är det viktigt att det känns rätt också.
 

Artikeln är en del av

ett femsidigt reportage i nya Driva Eget om hur du hittar rätt leverantör till din e-butik.

Här i Driva Egets nya undersajt om nätaffärer får du fler konkreta råd för hur du lyckas på nätet.