LandsbygdGrundarna bakom företaget North Kingdom har valt att lägga huvudkontoret långt från Stockholms innerstad. Här berättar företagets kreativa chef om tankarna och vinsterna med att vara kvar i hemstaden Skellefteå.

North Kingdom har kunder som Disney, Lego, Google och King och skulle kunna vara en av alla digitala designbyråer som slagit ned pålarna i Stockholm. Att de istället valde att lägga huvudkontoret i hemstaden Skellefteå var ett enkelt beslut, skriver Land.se.

” Jobbet är ett sätt att leva bra”

– Trivs man på ett visst ställe försöker man få jobbet att fungera också. För oss har alltid jobbet varit ett sätt att kunna leva bra, att arbeta för att kunna ha en bra balans mellan jobb, fritid och familj, säger David men lägger snabbt till:

–  Jag är i Stockholm 2 till 3 dagar, varannan vecka. Kontrasterna berikar väldigt mycket och ger mig perspektiv på många saker som kanske går förlorade om man är för rotad på ett ställe, oavsett om du bor i storstad eller landsbygd.

“Lägre hyror och möjlighet att påverka”

Företaget används ofta som exempel på lyckade exempel när det gäller att driva företag utanför storstäderna.

– Jag har skjutit sjöfågel i en vassrugge under ett telefonmöte med Google, säger David Eriksson, kreativ chef på North Kingdom till Land.se.

Fördelarna med att driva företag utanför storstäderna är många menar David. Lägre hyror är en sak, möjligheten att påverka beslut en annan. Naturen och skogen är ytterligare en fördel. Att vara kvar i Skellefteå tror David även har påverkat företagskulturen på flera olika sätt.

– Det har nog blivit mer värderingsstyrt och gett oss en tydlig identitet utåt. Kunder i Los Angeles känner av den identiteten och de minns oss för den.
Läs hela intervjun på Land.se