LandsbygdHur vänder du ditt lilla familjeföretag till att omsätta hundratals miljoner och ha världens främsta modedesigners som kunder? Det vet systrarna Marie och Annica Eklund som i egna firman Bolon tillverkar vävda vinylgolv. Här är deras recept på framgång.

När systrarna Marie och Annica Eklund tog över familjeföretaget Bolon i Ulricehamn var det ett traditionellt väveri. Men de designintresserade tjejerna såg en öppning i att tillverka trendiga vinylgolv i stället. Golvet ser ut som textil, fast det är alltså helt och hållet ett golv.

Idag levererar de till några av världens främsta designers och kammade i dagarna hem priset som Årets kvinnliga stjärnskott när Ernst & Young delade ut sitt prestigefyllda pris Entrepreneur of the Year i Stadshuset. Här ger de Driva Egets läsare sina nycklar till framgång.

Ni gjorde om ett traditionellt väveri till ett fartfyllt designerföretag. Hur får man med sig ett helt företag på resan?
- Det handlar om att skapa delaktighet kring varför vi gör detta, vad målet är. Sedan gäller det att hela tiden informera och låta alla vara med. Det går heller inte att ha för bråttom, för oss tog det två år. Samtidigt anställde vi nytt folk som fick klara besked på en gång.

Hur lyckas man som småföretagare kliva in och konkurrera med etablerade märken?
- Man måste våga se möjligheter och våga ta för sig. För oss hjälpte det också att vi har en unik produkt – ingen har vävt i vinylgolv. Sedan gäller det att hela tiden fortsätta vårda och utveckla sitt företag och kundrelationer. 

Har ni begått några misstag som ni lärt er av?
- Vi startade upp ett dotterbolag i USA vilket tog mycket energi och kraft. Det var fel tajming – vi var för små för att ge oss in där just då. Lärdomen är: Volymprodukter är lättare att snabbt få ut. En designprodukt däremot, som ska positionera sig inom ett visst segment, krävs lite mer strategi.

Här är deras bästa tips till småföretagare som vill växa:

  • Arbeta med en produkt som du tycker är rolig och har tilltro till. Då orkar du även när det är tufft.
  • Se till att den är lönsam. Då har du möjlighet att fortsätta utveckla och investera.
  • Skaffa rätt kompetens. Du kan inte göra allt själv. Köp in eller ta in hjälp i form av medarbetare.
  • Hitta ett mervärde utöver produkten – konsumenten förväntar sig det idag. Det kan vara garanti, extra information eller liknande.
  • Agera! En entreprenör pratar inte bara om sina idéer, utan gör något åt dem.