LandsbygdFörra året inleddes med tufft bakslag för egenföretagaren Emma Ebermark. Här berättar hon om misstaget och hur hon arbetade för att styra verksamheten rätt.

Djupt inne i Lapplands skogar driver Emma Ebermark sitt företag Kläppi. Närmare bestämt från en lada i den lilla byn Nilivaara. Här producerar och designar Emma Norrbottens eget ekologiska barnklädesmärke.

Men förra året var ett tufft år för Emma och Kläppi. 2015 inleddes med ett par misslyckade satsningar.  Bland annat höll inte hennes tidigare leverantör den kvalité som först utlovades vid provbeställningen.

– Plaggen fällde färg. Det blev ett dyrt bakslag och det kändes tungt. Ett tag tänkte jag att ”nu skiter jag i det här”.  Men jag hade satsat så mycket både själ, tid och pengar.

Bytte leverantör

Emma bytte leverantör, kavlade upp ärmarna och arbetade hårt den följande tiden.
– Jag sålde som en galning, haha. Knöt till mig återförsäljare och åkte på mässor. Min svärmor gick i pension och tog hand om allt pappersarbete så att jag kunde satsa helhjärtat på design och sälj.

Efter mycket slit och många veckors arbete började det att löna sig ekonomiskt.

– Jag gjorde en del små marknadsföringskampanjer och de gav hyfsad utdelning så jag kunde hålla företaget flytande.

Läs mer: Anna sålde sitt företag för 10 miljoner

I augusti 2015 vände det i och med Noliamässan i Umeå.

– Mässan var en succé för Kläppi, och sedan har vi slagit vårt försäljningsrekord flera gånger.

Kläppis Instagramkonto fylls av både personliga bilder, natur och produktbilder.

– Kunderna uppskattar verkligen att man vågar vara personlig både i sin marknadsföring och service.

Ångrar inget

Med ett slitsamt år bakom sig ångrar Emma inga av sina misstag.
– Det jag skulle göra i dag är dock att kolla upp leverantören ordentligt och kräva produktprover i flera omgångar. Skriva ordentliga avtal där man exakt radar upp vad man vill ha och förväntar sig. Jag kunde inte ställa krav i och med att jag importerade utomlands ifrån och inte hade ett ordentligt avtal.

Att Emma orkat sig igenom den tuffa perioden tror hon beror på sin grundinställning i livet.

– Jag blir väldigt sällan nedslagen när jag stöter på problem utan tänker ”vad gör jag nu, hur vänder jag detta?”. Hade man blivit nedstämd varje gång man stöter på problem så blir man inte långvarig som småföretagare, säger Emma med ett skratt.

Hennes bästa tips är annars att göra en ordentlig budget med uppföljningar.

– Det här årets omsättning närmar sig 4x förra årets och vi har fördubblat antalet återförsäljare. Fortfarande drivs företaget från den röda ladan hemma på min gård i midnattssolens land.

Läs mer: Litade på magkänslan – kan bli global succé