<![CDATA[]]>

”Folk idiotförklarade affärsidén – då körde vi igång”

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 8 oktober, 2015

Årets säsong av kärleksjakten Bonde söker fru är i full gång på tv4. En av bönderna som syns i rutan är älgbonden Daniel Johansson i Bjurholm. Här berättar han om sin verksamhet som började lite otippat.

I ett nära 30 hektar stort hägn i Bjurholm i Västerbotten går 10 tama älgar. De är grunden i Daniel Johanssons verksamhet som han driver tillsammans med sina föräldrar.

– Vi började som en djurpark med älg men har utvecklat företaget under åren med konferensverksamhet. Nu erbjuder vi allt från besök i älghägnet, skotersafari och paintball. Det gäller att vara en allkonstnär, förutom skötsel av älgarna och konferensanläggningen har vi ju stort antal fordon att underhålla, säger Daniel.

”De flesta tyckte det var ren idioti”

I 20 år har djurparken legat på familjens ägor. Men att det blev älgar var inte helt självklart från början. Daniels pappa var för 25 år sedan kommunalråd och tog in en konsult som skulle utreda vad man skulle satsa på för att skapa jobb. En djurpark med älgar kom upp som förslag.

–  Det tyckte de flesta var ren idioti. Jag menar, hur kan man vara så dum att tro att man ska kunna överleva på älgturism här i Bjurholm i Västerbotten? Det var i alla fall vad de flesta tänkte, utom min pappa. Han bestämde att vi skulle satsa. Och det blev succé direkt.

I början kom det stora busslaster till Älgens hus som verksamheten heter. Men den sortens turism har avtagit lite med åren. Sedan starten har Daniel och hans föräldrar alltid sålt vidare älgkalvarna till andra djurparker runt om i Europa och Norden.

– När vi började med älgfarmen var vi ensamma om konceptet. Men under åren så har det startats fler djurparker med bara älgar längre söderut i landet och de tar självklart upp många av våra potentiella besökare.

”Det handlar om tajmning”

I dag kommer runt 25.000 besökare om året till Bjurholm och älgfarmen.

– Det är folk från hela världen och med tanke på var vi ligger rent geografiskt så är det en bra siffra. Turistströmmen drar inte precis förbi här, men intresset är stort, säger Daniel.

Att det gått så bra från början tror Daniel handlar om tajmning.

– Pappa annonserade i olika turistidningar. Men det var också rätt sak i rätt tid, och vi har en affärsidé som håller vad den lovar.

Så mycket marknadsföring har de annars inte behövt göra själva.

– Största marknadsföringen är att folk berättar för andra att de varit här och sprider det vidare. Vi har även blivit intervjuade en del för olika medier. Att pappa, Christer Johansson, tog VM-guld i längdskidor 1978 gjorde nog sitt för marknadsföringen.

”Det här är ens liv”

Även om Daniel inte kan tänka sig att arbeta med något annat så är det ofta tufft.

– Det här är ju ens liv men vi jobbar ju jämt. Vi har provat allt från att ha heltidsanställda, deltid och timanställda. Just nu har vi bara timanställda men det mesta får vi göra själva och ekonomin blir självklart bättre då.

När de spelade in Bonde söker fru i somras var de tvungna att anställa extra personal i företaget.

–  Jag var väl inte så effektiv på jobbet under just den perioden.

Vill du följa eftersnacket på ”Bonde söker fru” – hoppa in här!