LandsbygdTänk inte att andra företag är dina konkurrenter. Gör i stället som köttföretagarna Britta och Lennart Andersson – ta draghjälp av andra och sälj mer av dina produkter.

För något år sedan flyttade Britta & Lennarts Nära Kött in i Saluhallen i Linköping tillsammans med en rad andra småskaliga tillverkare av kvalitetsprodukter.

Att samarbeta kring att sälja mat i en saluhall är den naturligaste saken i världen. En måltid är ju komponerad av olika ingredienser som inte bara kompletterar varandra i smak utan också i utseende och doft. Precis som i en saluhall, menar Britta Andersson.
– Vi har valt varandra för att vi har bra produkter som stärker varandra. Många som går till en saluhall vill gå omkring och titta på alla varor och få inspiration. Köper man kött är det ju inte långt till brödet, säger Britta Andersson som tillsammans med sin man Lennart driver ett lantbruk med uppfödning av hereforddjur i Norsholm, Östergötland.

Att jobba nära varandra med liknande produkter ger också en kick och höjer arbetsglädjen. Man bollar idéer och samarbetar kring olika reklamaktiviteter.
– Vi träffas var fjortonde dag och planerar vilka produkter vi ska lyfta fram i butikerna och i restaurangen, hur våra reklam blad ska se ut och olika aktiviteter på webben.

Samarbetet sträcker sig även utanför den ordinarie arbetstiden.
– Vi anordnar olika event och berättar - kvällar med mattema. Vi har arrangerat en köttskola, och en kurs i korvtillverkning. Det kommer alltid mycket folk och vi kan erbjuda provsmakning av olika produkter och göra reklam för varandra.

Att samarbeta ett antal butiker i ett kluster som i en saluhall ger också en psykologisk fördel, menar Britta Andersson.
– Många som kommer hit vill bara gå och strosa omkring för att få inspiration och är man fler butiker är det en fördel eftersom kunden slipper vara ensam med den butiksanställda. Det blir lätt en pinsam stämning, och då tror jag att många väljer att inte gå in och handla. Det har i alla fall jag tänkt på.

Även de praktiska detaljerna blir enklare när man jobbar tillsammans.
– Vi är fler som kan hjälpas åt att städa och ta hand om de gemensamma ytorna.

Finns det då inget negativt med att samarbeta, kan man undra.
– Eftersom vi alla har starka viljor så måste vi givetvis kompromissa en del. Vi kan inte själva bestämma när vi ska ha öppet. Hyran brukar också vara rätt hög i sådana här sammanhang. Därför gäller det att ha en bra dialog med fastighetsägaren så att man får ett rimligt avtal.

Det är också bra om du som företagare har erfarenhet av tidigare samarbeten.
– Vi hade en rad samarbeten bakom oss innan vi hoppade på det här. Både med butiken och i andra sammanhang. Jag lärde mig till exempel när jag drev ett  kooperativt dagis när barnen var små att en grupp inte får bli för stor. Då är det lätt att det bildas olika grupperingar som splittrar, snarare än sammanfogar. Sedan får man väl fråga sig själv vilken typ av människa man är. Gillar man att samarbeta eller är man mer av en ensamvarg, den typen finns ju också.

Britta och Lennart  har dock en egen taktik som de praktiserar innan de ger sig in i ett nytt samarbete eller affärsverksamhet. En taktik som de kom överens om att följa för över 20 år sedan.
– Det är magkänslan det handlar om. Känns det bra så går vi vidare. Gör det inte det så hoppar vi av direkt, konstaterar Britta Andersson.

 

Brittas bästa recept:

• Välj att samarbeta när du känner att era produkter kan komplettera varandra och stärka helheten.

• Gå på magkänslan. Hoppa av om samarbetet inte känns bra.

• Börja inte med att bilda en ekonomisk förening. Risken är för stor. Vänta ett tag och se hur det utvecklar sig.

 

Läs en kort beskrivning av 29 heta trender här!