LandsbygdUnder en fiskeresa i Simrishamn såg Patrik och Sanna Lindell att ett vandrarhem var till salu. Inte lång tid senare gick flyttlasset till Skåne och ett nytt liv som värdshusvärdar stod för dörren. Läs om deras företagsresa här.

Flyttlasset gick i januari 2013 från Stockholm till Simrishamn. Då var drömmen att jobba lite mindre, ta det lite lugnare. Få ett lugnare tempo än i storstaden. Men riktigt så har det inte blivit.
– Det har blivit mer jobb än jag hade kunnat föreställa mig. Men det är på ett annat sätt. Det är lugnare i Simrishamn. När man går ut på kvällen och tittar ut över åkrarna är det knäpptyst. Det är det aldrig i Stockholm, säger Patrik till Land.se.

I anslutning till vandrarhemmet finns även bypuben. Och driver man bypuben, ja då har man inga problem med att lära känna folk.
– Det är en sådan skön mentalitet i Skåne. Är det fullt vid alla bord, men det bara sitter två personer vid ett bord – ja, då sätter man sig där och pratar som om man redan kände varandra. Skåningar är väldigt sociala.

Patrik ägnade förra vintern åt att bygga en restaurang strax utanför campingen med en ny kompanjon. Så nu är han krögare ”på riktigt”, även om det är kompanjonen som är kökschef.

Det var ju det där med att få det lite lugnare. Planen som sprack direkt.
– Söndagar har Sanna och jag gjort till vår dag. Då försöker vi vara lediga så mycket det bara går. Den dagen är nog allra viktigast för Sanna, säger Patrik och tillägger att efter nyår stänger de puben i några veckor så att de kan åka på semester.

5 av Patriks och Sannas starta-eget-tips:

1. Räkna. Räkna hellre tio gånger än en. Var säker på vad ni ger er in på.
2. Skaffa information. Bakgrundsinformation är A och O. Försök ta reda på så mycket det går.
3. Äg själv. Det är en trygghet i att äga fastigheten i stället för att sitta med en hög hyra.
4. Ha en buffert från början. Tack vare den kunde Patrik och Sanna köpa en liten skåpbil för att kunna köra varor och sopor.
5. Syns på rätt ställen. Patrik och Sanna gick med i bokningssajten Booking.com. Det ökade antalet förhandsbokade nätter direkt – och mycket. De har också uppdaterat hemsidan, blivit aktiva med puben på Facebook och gjort sig mer synliga på olika söktjänster på internet.

Läs hela reportaget på Land.se