LandsbygdNu är vinnarna utsedda i rikstävlingen Ung Växtkraft där unga entreprenörer på landsbygden vinner 50 000 kronor. Årets pris går till Otto Ramsay och Anna Andersson, som Driva Eget har uppmärksammat tidigare. Läs här hur de har tagit sin gårdsbutik till nätet.

I år vinner alltså Otto Ramsay, 30, och Anna Andersson, 28, priset Ung Växtkraft som Länsförsäkringar står bakom.

De bor i Södåkra i nordvästra Skåne med sina hundar och 300 tackor. De tog över Ottos föräldrars gård för sex år sedan och driver nu företaget Kulla Lamm med lammuppfödning och gårdsbutik.

Dessutom har de investerat i en restaurang, Rut på skäret vid Höganäs, där de tillsammans med professionella kockar lagar och säljer den egna maten.

– Ung Växtkraft är ett fantastiskt pris att få! Det känns hedrande att någon tycker att man gör något bra, det ger massor av energi att fortsätta utvecklas. Priset uppmuntrar oss yngre att fortsätta arbeta på landsbygden, säger Otto Ramsay.

De har även gjort en nätsatsning; efter fyra år som företagare med lammproduktion och tillhörande gårdsbutik ville de ta sig ut på nätet.

Det var knappa öppettider – de har bara öppet på helger när det inte är sommar – och deras geografiska läge som gjorde att de ville starta en webbshop.

– Vi ligger ju i Skåne, men vill ha kunder från övriga landet. Sommartid har vi många turister som handlar i vår butik och det vore kul om de kunde fortsätta på sin hemmaplan, säger Anna Andersson.

Det har de gjort. I dag går de mest långväga paketen från nätbutiken upp till Norrland.
På nätet säljer Kulla Lamm varor från gårdsbutiken, som ullprodukter, fårskinn och textilier. Det mesta förutom färskvaror.

I dag ser de framför allt nätbutiken som ett komplement till den vanliga butiken. Många kunder hittar dem på nätet, men väljer ändå att besöka dem fysiskt. Och för att hålla kontakten med kunderna är nätbutiken ett utmärkt sätt, tycker Anna:

– När man har kunder som själva väljer att de vill ha nyhetsbrev från en – då är det bara att köra på.
I dag har företaget en omsättning på cirka 2 miljoner kronor. Nu är målet att marknadsföra webbshoppen mer för att göra en rejäl satsning.

– Men just nu kostar nätbutiken oss knappt något heller. Vi har bara kostnaden för webbhotell och den tekniska lösningen, kanske runt en tusenlapp i månaden, vilket är rimligt för det man får.

LÄS OCKSÅ: 8 råd – så kommer du igång med webbutik