LandsbygdEn ny våg av företagare flyttar ut på landet för att driva företag på närproducerad mat. För att lyckas gäller det att konkurrera med kvalitet, menar Anna Hane som bytte IT-branschen mot en lantgård.

En av dem är Anna Hane som flyttat ut på glesbygden för att satsa på småskalig, lokal verksamhet. För fyra år sedan lämnade hon, tillsammans med sin man Fredrik, Stockholm och en karriär som serieentreprenör inom IT-branschen för att ta över Resta gård mellan Uppsala och Enköping.

– Entreprenören i mig ville undersöka om det finns möjlighet att driva ett lantbruk i Sverige där man blandar det bästa från förr med det bästa från den moderna världen. Hittills ser det väldigt lovande ut, säger Anna.

Gården är på 500 hektar av vilka 300 är skog. Här odlas foder och grönsaker, frukt och bär. Det finns 116 grisar som går ute, ett hundratal tackor och lamm, runt 30 nöt av vilka 12 är mjölkkor, hästar, katter, vallhundar och getter.

Sedan ett år tillbaka säljer Anna kött och grönsaker i gårdsbutiken som lockar fyrahundra personer i månaden.

– När man kommer hit ska man få en fullfjädrad mitt inne i stan-kaffe. Jag har en espressobar med hembakat. Vissa kommer bara hit och fikar.

Innan hon öppnade butik sålde Anna varorna över nätet. Men det spelade ingen roll hur mycket hon än skrev om hur djuren har det. Människor vill se själva.

– Det finns definitivt en marknad för gårdsbutiker, människor kan betala betydligt mer för köttet om de får en bekräftelse på att djuren har det bra. Jag har veganer som kommer hit och köper sin julskinka.

Anna säljer även köttlådor, liksom honung som produceras av andra på gården.

– Man behöver inte göra allting själv. Produceras något på gården kan du ändå sälja det som en gårdsprodukt.

Försäljningen går bra. I början gjorde hon allt själv men nu har hon tre heltidsanställda. Omsättningen har fördubblats varje år, en tillväxttakt som Anna tror kommer att hålla i sig framöver.

– Mitt problem just nu är att det tar tid att växla upp produktionen. Det tar två år innan jag har mer griskött i disken. Men jag växer så mycket jag orkar.

För att klara affären på griskött behöver hon ta ut ett pris på 200 kronor per kilo, plus kostnader för slakt, styckning och packning av köttet.

– Men mina kostnader är betydligt högre än för vanlig grisproduktion.

Hon tror inte att det går att konkurrera med kvantitet i Sverige.

– Vi har andra förutsättningar och måste satsa på kvalitet utöver det vanliga och våga ta betalt. Det gäller att ha ett marknadstänk och bygga varumärken.

På gården finns även permanenta hyresgäster. Det ger en trygg intäkt.

– Det finns många som vill bo på bondgård men inte har tid eller ekonomi att förverkliga det. Jag är inte rädd för att ta betalt för mitt boende.

Boende åt turister är i görningen liksom en militär hinderbana och motionsslinga som även är djursafari. Just Anna satsar på deluxe-boende och siktar på ett pris runt 1 000 kronor natten. Men även enklare boende kan locka besökare menar hon. Utgå från din situation.

– Trenden är att man tycker att det är roligt att komma ut och se det äkta. Strunta i att det sitter flugskitar på fönsterrutorna. Det är lika många som vill komma och käka frukost i bondens halvskitiga kök och sova i en gäststuga med enklare möbler och nymanglade lakan.

Anna har dessutom entreprenad i form av snöröjning. Det finns också planer på musteri, gårdsmejeri och att försörja gården med egen el från vattenkraft.

– Man står stadigast på många ben, säger hon.

Här är Anna Hanes råd till dig som vill ha en småskalig verksamhet på landet.

1. Sälj direkt till konsument
Försök att korta försäljningsleden – och var då inte rädd för att ta betalt. Du gör hela försäljningsjobbet och distributörsjobbet och måste ta betalt för det. Det ska inte vara billigare för att man köper hos bonden.

2. Satsa på beskrivningar
Berätta varför produkterna är så bra just hos dig. Det säljer. Ännu bättre kan vara att visa, genom att bjuda in kunder till gården.

3. Låt någon provbo
Funderar du på att erbjuda boende: låt en avlägsen släkting eller vän bo över som om de skulle betala för det. Vad tyckte de?

4. Ta hjälp av nätet
Det finns många marknadsföringskanaler på nätet: Blocket, Facebook, Airbnb. Googleoptimera din sajt, läs hur här.

5. Fråga vad andra tycker
Bygg en ny idé eller tjänst med hjälp av ärligt tyckande från dina befintliga kunder.

6. Håll tempo
Du kan inte planera alltför mycket framåt – förutsättningarna kan ju ändras helt. Var beredd på att vinkla om din verksamhet.