”Vilken skillnad gör ditt företag?”

”Vilken skillnad gör ditt företag?”

Alla företag påverkar på något sätt människor eller världen runt omkring. Driva Egets bloggare, Linda H da Silva, tar upp vikten av att veta vilken skillnad ditt företag gör.

”Drömmen om att vara företagare är stark för de flesta. Oavsett vad drömmen är så finns det något större bakom, varje företag gör skillnad i någons liv. Frågan är bara vilken sorts skillnad?”

Läs hela Lindas inlägg här!

Vilken skillnad gör ditt företag?

Vilken skillnad gör ditt företag?

Drömmen om att vara företagare är stark för de flesta. Av olika anledningar så drömmer vi om att nå ett mål. Kanske är det att vara ekonomiskt oberoende, att hjälpa människor, att göra världen lite bättre eller något helt annat. Vad det än är så är det vad vi strävar mot när vi varje dag delar med oss av vad vi gör.

Drömmar är bra. Det är genom att drömma som vi växer, som vi vågar ta beslut som känns svåra. Men vilken skillnad gör våra företag för andra? Hur hjälper de och gör världen bättre? Måste man stödja olika s.k non profit organisation världen runt för att “visa” att man gör skillnad? Gör det en till en mer trovärdig företagare? Är man en mindre bra företagare om man inte gör det?

Kanske drömmen är att få företaget att gå runt så att man kan försörja sina barn och ge dem en bra framtid trots lite pengar. Den är värd precis lika mycket som drömmen om att tjäna miljoner.

Oavsett vad drömmen är så finns det något större bakom, varje företag gör skillnad i någons liv. Frågan är bara vilken sorts skillnad?

“Men jag syr ju bara ihop saker jag gillar och säljer det. Vilken skillnad gör det?” Gör vi mindre skillnad för att vårt arbete är något vi älskar att göra? Absolut inte! Tvärtom, när vi älskar det vi gör så gör vi det så gärna och den glädjen som kommer med det smittar av sig.

Det kan vara svårt att sätta ord på vilken skillnad det egentligen är man gör. Känns det svårt så kanske dessa frågor kan hjälpa dig definiera det bättre:

  • Vad är det du säljer?
  • Löser det ett problem? isåfall vilket?
  • Anknyter det till en känsla? Mår man bra av det?
  • Är det naturvänligt? Ekologiskt?
  • Vad gör man när man köpt det du säljer?
  • Har den möjlighet att förändra någons liv?
  • Vilka nya möjligheter öppnas upp efter att man tagit del av det du erbjuder?

Gör en lista på minst tre saker som är värdefullt för någon som köper din tjänst eller produkt. Då blir det lättare att beskriva vilken skillnad ditt företag gör. Du kan även bryta ner det ännu mer så att du skriver vilken skillnad det gör för individen/ företaget / din stad / länet / världen etc. Tänk större, ta bort alla “men…”.

Ditt företag gör skillnad, stort som litet. Frågan är bara vilken skillnad gör ditt företag? Lämna gärna en kommentar och berätta om hur just ditt företag gör skillnad och för vem.


Nyhetsbrev