<![CDATA[]]>

Så blev deras skönhetssalong en lönsam affär

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 13 februari, 2014

Frisör- och skönhetsbranschen är tuff men Petra Pihlgren och Paula Ekwall Larsson har jobbat hårt med att bygga upp en lönsam salong. För att lyckas har de höjt priset och mätt lönsamheten – ned på minsta kvadratmeter.

Petra Pihlgren och Paula Ekwall Larsson verkar i en bransch där många är egenföretagare. Frisörer, hud-, fot- eller nagelterapeuter har antingen egen salong eller hyr in sig hos någon annan och drar i bästa fall nytta av varandra.

Men det kan vara ensamt – och svårt ekonomiskt.

– Det finns sällan anställningar i vår bransch. Och många har inte koll på sin ekonomi, det är den stora fällan som jag ser det, säger Paula Ekwall Larsson (till höger på bilden) som tillsammans med kollegan Petra Pihlgren driver hår- och skönhetssalongen Mazi i Göteborg sedan 2001.

Paula själv har alltid varit ekonomiskt lagd, ända sedan den första firman startades 1997. Då hyrde hon in sig på NK där butikschefen gärna tog med Paula i sitt affärstänk. När möjligheten dök upp att starta salongen Mazi tvekade hon inte.

– Ambitionen var då att göra något som inte fanns i Göteborg. Med tiden har vi hela tiden velat bli större och bättre.
Vid starten var de fyra delägare men numera är de två – något som Paula rekommenderar eftersom besluten går smidigare.

I stället är de desto fler i huset. Mazi har nu sju anställda men totalt 20 som jobbar under salongens namn.

– Kunden behöver inte gå runt till olika ställen, det mesta finns här och vi kan täcka upp ifall någon är sjuk eller föräldraledig. Då har vi kvar kunden i huset.

Som ägare jobbar Paula i perioder mer med själva företaget. Som nu i början av året sätter hon och medarbetarna upp mål och ser över verksamheten – allt för att företaget ska bli så lönsamt som möjligt. I dag omsätter de 3,6 miljoner.

– För några år sedan mätte vi till exempel vad vi tjänar på varje kvadratmeter. Vi ligger centralt i Göteborg, har en hög hyra och varje kvadratmeter måste vara lönsam. Vi märkte att vi tjänade mindre på naglar, då drog vi in där och satsade mer på frisörplatser i stället där vi tjänar mer. Vi ser till hur vi utnyttjar resurserna och lokalerna bäst.

De känner av konkurrensen från nätet när det gäller försäljning av produkter. Därför försöker de hitta märken som de kan vara hyfsat unika med.

Inför det nya året uppdaterades prislistorna också. För att hamna rätt och inte dumpa priserna kontaktade Paula de jämnstora konkurrenterna i stan, inte för att bestämma en viss prislista, utan för att stämma av ungefär var de andra låg i pris:

– Jag mejlade och frågade var de tänkte lägga sig i pris, i allt från hyrstolar till produkter och behandlingar. Och jag fick positiva svar från alla. Vår bransch ligger lågt i pris jämfört med andra branscher och i stället för att ha hyschhysch om priser är det bättre om vi ligger på samma nivå.

Paulas tips – tre skäl till att växla upp:

  • Du har större möjlighet att låna från banken om du till exempel vill köpa bostad.
  • Du får en bra inkomst när du ska vara föräldraledig. Jag fick en bra föräldrapenning och kunde vara hemma med mina barn. Men många unga personer tänker inte framåt.
  • Du kan börja pensionsspara. Tänk på att ingen gör det åt dig. Ha koll på din ekonomi och ta hjälp utifrån om du tycker att det är svårt.

Missa inte Anders Anderssons webbkurs! I den lär han dig att ta grepp om företagets ekonomi. Gå den direkt från datorn eller surfplattan HÄR.