<![CDATA[]]>

Superentreprenörernas framgångsknep – så kan de hjälpa dig

Maja-Stina Skarstedt

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 29 januari, 2016

Visst säger framgångsrika entreprenörer en hel del klokt? Ta fasta på deras tips och låt dem hjälpa dig i din företagarvardag. Driva Eget berättar hur.

1.

”Hitta en nisch där du är ensam. Jag skulle hellre coacha en blogg som skriver om smycken än en blogg som skriver allmänt om mode. Med en nischad blogg behöver du inte ha speciellt många läsare för att få annonsörer.”

– Isabella ”Blondinbella” Löwengrip, entreprenör och framgångsrik bloggare

Gör så här: Nischa dig i din PR. När du marknadsför ditt företag – visa tydligt vad du eller ni är proffs på. Inte för brett utan hitta ett område där inte så många andra verkar. Som expert på din nisch kan du ge relevanta tips till kunder och blivande kunder i olika kanaler såsom blogg, sociala medier och i nyhetsbrev.

Läs också: Testa – har du vad som krävs för att bli en superentreprenör

2.

”Att få kunderna att komma tillbaka är viktigt för alla företag, det är helt enkelt smartare att försöka behålla bra kunder än att hela tiden ge sig ut på jakt efter nya.”

– Richard Branson, superentreprenör och grundare av Virgingruppen

Gör så här: Var rädd om dina befintliga kunder! Se till att löpande ha kontakt med dem. På vilket sätt beror på vilket företag som du driver. Antingen i form av nyhetsbrev, telefonsamtal eller löpande luncher.

3.

”Mode är inte att titta bakåt. Det handlar alltid om att titta framåt.”

– Anna Wintour, chefredaktör för amerikanska Vogue sedan 1988

Gör så här: Utveckla hela tiden ditt företag. Har du och eventuell personal koll på de senaste trenderna? Vidareutbildas ni regelbundet? Om ni inte har råd att alla åker iväg på kurs, spana in om ni kan boka någon föreläsare till kontoret – kanske i samarbete med något annat företag för att spara in pengar?

4.

”Kom ihåg: Det finns alltid någon som kan mer än du. Du som chef ansvarar för besluten men för att fatta dem måste du lyssna på personer runt omkring dig.”

– Ingvar Kamprad, Ikea-grundare

Gör så här: Ha avstämningsmöten med dina anställda eller samarbetspartners kontinuerligt. Vad tycker de om verksamheten? Vad måste bli bättre? Hur ska ni göra det? Ta in feedback från alla håll – även från kunderna! – och om du inte kan genomföra förändringarna själv, så ta hjälp av andra. Kanske kan ni byta tjänster?

Läs också: Från hemlös till miljardär – här är hans 3 bästa tips