Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Storytel tar upp kampen med Amazon

14 mars, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Storytel

Foto: Storytel med Rustan Panday vid rodret utmanar Amazon: Foto: Thomas Hjertén

Han började med att putsa skor på golfbanan som 12-åring. Nu står han vid rodret när Storytel expanderar över världen. Rustan Panday har alltid älskat att sälja.

Det är en smått osannolik resa som börjar i Indien, går via golfbanan i Viksjö och flera mer eller mindre lyckade företagssatsningar till Riddarholmen och posten som styrelseordförande i ljudboksförlaget Storytel.

Historien om Rustans väg till framgång börjar i Pune några mil upp i bergen väster om Bombay. Där föddes han av sin svenska mamma och det kunde varit början på en uppväxt i den relativt välbärgade pappans indiska familj.

LÄS OCKSÅ: Så lyckades de svenska superföretagen

Men bara några dagar efter Rustans födelse gick pappan bort och hela tillvaron ställdes på ända. Något år senare bestämde sig mamman för att bryta upp och flytta tillbaka till Sverige med Rustan och hans fyra år äldre syster.

– Det var som att komma från slott till koja. Min mamma var ensamstående och vi hade det knapert, men det skapade en revanschlust inom mig. Jag började redan tidigt göra småaffärer. Jag hade inget sommarjobb men gick runt på att putsa skor och samla golfbollar på golfbanan.

Vi träffar Rustan i Norstedts lokaler på Riddarholmen i Stockholm. Få byggnader andas så mycket anor och tradition som den gamla tegelborgen. Förlaget grundades 1823 och är Sveriges äldsta bokförlag. Här har storheter som August Strindberg, Stig Dagerman, Torgny Lindgren, Graham Green och på senare år Stieg Larsson passerat revy med sina böcker.

Uppstickaren Storytel köpte Norstedst


Det var många som höjde på ögonbrynen när uppstickaren Storytel köpte Norstedts i juni 2016. Men tvivlarna har tystnat och Rustan ser köpet som en viktig pusselbit i förtagets långsiktiga strategi.

– Vi ville ta med Norstedts in i den digitala världen. Samtidigt fick vi tillgång till en fantastisk
katalog med bra storys. Det fanns massor med positiva effekter för båda parter.

Rustans väg mot toppen är en lika stor framgångssaga som Storytels resa i ljudboksvärlden. Han var en rastlös unge som hade svårt att sitta stilla i skolbänken. Läxorna lockade inte lika mycket som Gula tidningen. Han lusläste annonserna i jakt på möjligheter att tjäna pengar på att köpa och sälja.

Läs också: Han skämdes för att ta betalt

Visserligen började han gymnasiet på hälso- och sjukvårdslinjen och hade en kort dröm om att bli sjukgymnast, men han insåg ganska snabbt att det inte var hans rätta element.

– Jag har gått i livets universitet, säger Rustan och ler. Det har varit väldigt lärorikt. Den fanns tidigare en önskan om en utbildning från exempelvis Handels, men ju äldre jag blir desto tryggare blir jag i mig själv. Idag måste du ha en utbildning för att komma in i arbetslivet. Det är körkortet som öppnar dörrarna till framtiden.

Tillsammans med en kompis startade han bostadsförmedlingen Bostadscenter i Stockholm i mitten av 90-talet. Det gick bra och ett tag var de inne på att bli fastighetsmäklare på heltid, men de sålde bolaget och fick ett litet startkapital i stället. Med pengar på fickan vände Rustan blickarna mot sina rötter. Han åkte till Indien för att köpa varor och skeppa till Sverige. Det slutade med att han återvände hem med 100 ton basmatiris.

– Jag hade en fot i Indien och ville grotta lite i min bakgrund. I efterhand inser jag att jag borde gjort tvärtom och tagit saker från Sverige och sålt i Indien i stället.

Mycket fotarbete


Det här var några år före millenieskiftet och basmatiris hade inte ännu hittat till matbutikernas hyllor. Han åkte runt i sin rostiga Toyota Corolla och sålde till olika handlare. Det var en ny produkt, men Rustan och hans kompanjon lyckades få köpare till den första lasten.

– Vi gjorde allt själva och tog fram en förpackning. Men den blev helt fel. Den hade en bild på en afrikansk kvinna på i ett risfält på framsidan och i
receptet hade vi skrivit att det skulle vara en matsked salt i stället för en tesked. Det var nog många som fick för salt ris till middagen där i början ...

Trots misstagen sålde de slut på hela lagret och affärerna var på väg att rulla igång på allvar. Men nästa sändning med ytterligare 100 ton basmatiris fastnade i tullen. På grund av en teknikalitet höjdes tullavgiften från 1,75 kronor per kilo till 5,50 kronor per kilo.

– Hela vår prissättning pajade. Vi stod med 100 ton ris och inga köpare. Vi hamnade i jätteproblem.

Men är det något som Rustan kan så är det sälja och till slut lyckades han hitta köpare till riset även om vinsten blev minimal.

– Är du entreprenör ger du inte upp. Jag och mina kompanjoner jobbar alltid bäst med kniven mot strupen. Blir vi nöjda och glada blir vi också lata och tappar fokus.

Han klarade sig undan risaffären med blotta förskräckelsen, men det hindrade honom inte från att ge sig in i nya projekt. Efter Indienäventyret testade han flera andra affärsidéer med varierande resultat.

– Det var lite som när man är elva år och vill prova alla sporter för att se var man passar in. Min resa som entreprenör har varit allt annat än spikrak och jag har stött på flera motgångar, men plötsligt hittar man något man är bra på och då kan man sluta leta och börja gräva där man står.

Helt rätt i tiden


För Rustans del kom genombrottet 2001 när han tillsammans med sin kompanjon Richard Båge bestämde sig för att starta Mediaplanet. Deras idé var att skapa snygga kundtidningar som skickades ut med dagspressen. Det visade sig vara helt rätt i tiden.

– Vi byggde upp verksamheten i Sverige och fick en lönsam kassako. Vi hade hittat något vi var bra på och bestämde oss för att testa affärsidén i flera länder. Där tycker jag många gör fel idag. Man tar in en massa miljoner och satsar innan man först byggt upp något från grunden. Du måste lära dig krypa innan du kan springa.

Mediaplanet expanderade först till Norge och sedan till övriga världen. Mellan 2004 och 2008 utvidgades verksamheten till 18 länder. Det var ett segertåg som följde en väl utarbetad anfallsplan.

När de etablerade sig i ett nytt land valde de ut ett sammansvetsat team på fem personer som fick börja med att bygga upp verksamheten på plats.

– Vi kallade det för våra superfemmor. I varje nytt land som vi startade upp i hade vi fem nyckelpersoner som drog igång verksamheten.

Nästan samtidigt som Mediaplanet började sin världserövring startade Jonas Tellander en tjänst för att ladda ner ljudböcker till mobilen. Han kallade företaget för Bokilur. Det var långt innan Spotify och Netflix slog igenom med sina abonnemangsupplägg och smartphones var ännu på ritbordsstadiet. Efter några år bytte företaget namn till Storytel.

Tekniken utvecklades så att man kunde strömma ljudboksfiler direkt till mobilen. Men tajmingen var inte den bästa. Det var 2008 och finanskrisen slog till med full kraft. Kassakistan på Storytel tömdes snabbt och Jonas Tellander tvingades gripa efter ett sista halmstrå. Han anmälde sig till SVT:s satsning Draknästet.

– Det var nära att han inte kom med i programmet. Hans ansökan hade fallit bort men tre dagar före inspelningen fick han veta att de ville att han skulle delta. Resten är historia som det heter.

Pitchen inför drakarna gick bra men trots det fick Jonas kalla handen från alla utom Richard Båge som kom som räddare i nöden. Han köpte tio procent av bolaget för en miljon och delade insatsen tillsammans Rustan Panday och Daniel Soussan från Insplanet.

Raketutveckling


Då hade Storytel en omsättning på 8 miljoner och 2 000 abonnenter. Idag har man över 500 000 abonnenter och en värdering på cirka 3,5 miljarder. Frågan är om det finns någon liknade investering i Draknästets historia som kommer i närheten av Storytels framgångssaga.

– Jag har fått förmånen att upprepa samma resa som vi gjorde med Mediaplanet, men nu slipper vi göra nybörjarmisstag. Jag triggas av att bygga upp Storytel till en världsspelare inom ljudboksmarknaden, säger Rustan.

Det pågår ett race om världens ljudboksmarknad. I ena ringhörnan står den amerikanska jätten Amazon med Audible och i den andra svenska Storytel. Än så länge är det dött lopp och det återstår att se vem som kommer som kommer gå segrande ur matchen. Ett är säkert – Storytel tänker inte ge sig utan fajt. Nyligen lanserades tjänsten i Spanien som blir det ett åttonde landet som man etablerar sig i.

Strategin är välbeprövat och följer samma mönster som vid Mediaplanets expansion. Vid rodret står Rustan Panday och styr från tegelborgen på Riddarholmen som en trygg kapten på de stormiga ljudbokshaven.

– Vi vill att boken ska växa. Vi vill att barn ska lyssna eller läsa på böcker och det finns en efterfrågan. Folk vill ha bra storys. Resten handlar bara om hur vi förpackar dem, säger han.

Fakta om Rustan:

  • Företag: Storytel.
  • Född: 3 maj 1969. Oxe!
  • Bor: Stockholm.
  • Familj: Sambo, förlovad med Michaël sedan 6 år. Två härliga bonusbarn, 11 och 14 år samt Julian 17 mån.


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.