Kajsa Leander som blev känd för sin inblandning i Boo.com satsar nu på ekologiska drycker. Foto: Stefan Andersson.

Spinnoff på 101-åringen blev bubblande succé

Samuel Karlsson

Publicerades: 25 januari, 2017

Det finns företag som betalar stora summor för att få med sina produkter i en film. Kajsa Leander gjorde tvärt om. Hon skapade en riktig produkt av en hitte-på-läsk i en succéfilm.

Historien bakom Folksoda är nästan lika osannolik som filmen 101-åringen som smet från notan och försvann. Den är en bubblande succé som nu tagit plats på Ica och Konsums butikshyllor men från början fanns det inga planer på att det skulle bli en läsk på riktigt. Upphovsmännen bakom filmen hade ingen en tanke på att lansera Folksoda som en egen produkt. Den spelade visserligen en avgörande roll i manuset men det var också allt.

Folksoda tar nu plats i dagvaruhandelns hyllor.

Folksoda tar nu plats i dagvaruhandelns hyllor.

Idén till att ta fram en riktig Folksoda föddes först när Kajsa Leander, som driver juicetillverkaren Berga bruk, fick veta att hennes man skulle utforma en flaska till en läsk som skulle vara med i filmen.

– Jag såg att det fanns ett tillfälle att bygga vidare på deras idé och jag hade dessutom möjlighet att leverera en bra produkt, säger hon.

Eftersom hon redan driver ett företag som säljer olika juicer och drycker var startsträckan inte så lång. Kajsa kontaktade upphovsmännen till filmen och de ställde vissa krav på hur Folksodan skulle vara. Bland annat var det viktigt att läsken var röd men smaken måste också vara originell. Det fick inte bli en vanlig hallonsoda.

– I filmen är Folksodan så otroligt fantastisk att den till och med kan påverka världsfreden. Men jag kände att jag kunde leverera något som var lite extra. Som relativt liten aktör har jag möjlighet att vara flexibel och jag kunde skräddarsy receptet till läsken så det passade deras önskemål, fortsätter Kajsa.

När hon drog igång produktionen av Folksoda var det viktigt att hon kunde stå för produkten och att den inte stack ut för mycket från hennes övriga sortiment. Hon ville att den skulle vara ekologisk och att inget extra socker skulle tillsättas i läsken. Det var viktigt för henne att hon kunde stå för produkten.

Nu när 101-åringen som stack från notan och försvann slagit besöksrekord och nominerats till en hel hög med guldbaggar kan även Folksodan räknas som framgångsrik spinnoff. Tack vare en lyckad, omvänd produktplacering.

Kajsa Leander har gjort en osannolik resa från den stora IT-kraschen med Boo.com till en framgångsrik juice- och dryckestillverkare. Läs mer om hur hon gick från snabba cash till småskaligt. Läs här.

Hitta din egen spinnoff

1. Omvärldsbevakning
Titta in i framtiden. Dra nytta av exempelvis aktuella filmer eller böcker där det finns en naturlig koppling till någon produkt som du kan vidareutveckla.

2. Var trovärdig
Produkten ska hålla hög kvalité och inte kännas framkrystad. Den bör fylla ett naturligt behov som kunden är beredda att betala för och du måste känna att du kunna stå för produkten.

3. Tur och tajming
Tidsaspekten är viktig för att du ska lyckas. Hinner du inte få fram produkten till exempelvis filmens premiär kan det vara för sent att få maximalt genomslag.

4. Naturlig placering
Det bör inte känns som en traditionell produktplacering för att inte förlorar i trovärdighet. Det måste finnas ett naturligt sammanhang där produkten har sin självklara plats i exempelvis en film.

5. Våga satsa
Var inte rädd för att ta kontakt med filmbolag, produktionsbolag och förlag för att presentera din affärsidé. Det värsta som kan hända är att de säger nej till ditt förslag.