Julkort

Julkort eller inte..det är frågan. Foto: Getty Images

Säljexperten: Så ska du göra med julkorten

Deadlines, julklappar, pynt, mat… och så inte glömma julkort! Eller? Här reder vi ut när du kan skippa julhälsningar och vad du ska göra istället. Men också när du bör skicka – och hur.

Att som företagare skicka julkort till kunder och leverantörer kan absolut vara en smart strategi menar säljexperten Ulla-Lisa Thordén.

– Det påminner om den trevliga relation man har och är en av vägarna att hålla igång den, och därmed bli mer välkommen när man återkommer om en uppföljning eller nästa idé, säger hon.

 Men det gäller att du har rätt relation till mottagaren och gör på rätt sätt – annars kan det få rakt motsatt effekt.

– Jag retar ihjäl mig om jag får ett påkostat julkort som jag inte vet varför jag får eller vem som skrivit under. Jag blir sur och känner mig meningslös och ointressant som kund, att jag bara står i ett register, säger Ulla-Lisa och fortsätter:

– Men en personlig hälsning där det står något om hur vi jobbat ihop i år, kanske ett tack för en lyckad konferens eller bra utfört jobb, det betyder väldigt mycket för mig. Då får kunden en guldstjärna och ett bättre pris i nästa offert för jag blir så fånigt lycklig.

 Att skicka julmejl som blev så trendigt för några år sedan riskerar bara att tappas bort i fulla inboxar och ger inte samma relationsbyggande effekt. Ett fysiskt kort har däremot blivit mer ovanligt och sticker därför ut, och kan alltså stärka relationen till din kund eller leverantör – så länge det är personligt.

– Har du vansinnigt mycket kunder kanske du inte hinner, men har man under hundra tycker jag nog man kan sätta sig och skriva en handskriven hälsning till var och en. Det är det personliga som räknas. Att det är äkta intresse.

Samtidigt är det inte säkert att just julkort är rätt väg att gå. Är inte mottagaren kristen kanske du snarare ska skicka kort vid de högtider som han eller hon firar om du vill bygga er relation, påpekar Ulla-Lisa. Dessutom är tidsbrist en faktor att ta i beaktande.

– Alla är så stressade före jul, så du går på knäna för att hinna skriva korten och de som ska få dem kanske inte hinner läsa dem, i värsta fall är de bortresta. Dessutom, har du börjat skicka julkort känner du dig ofta tvingad att fortsätta för annars kan folk tro att de fallit i onåd.

Det finns andra vägar. Ulla-Lisa slår ett slag för ”kick-off”-kort.

– Jag skickar alltid en hälsning i början av januari när alla är uttråkade och tycker det är långt till nästa sommar.

Eller så väljer du att vårda relationen då och då året om.

– Det gör större verkan att hålla igång hela året, höra av sig med en hälsning till exempel när någon blir barnledig, har vunnit ett pris, eller du läst om dem i en tidning. Köp några kort, frankera dem och ha i en låda, så att det blir lätt att slänga iväg en hälsning och det inte stannar vid en god tanke.

Inget solklart rätt eller fel alltså – du måste själv välja vad som är rätt för dig.

– Åsikterna kring julkort går isär. Det viktiga är att du själv har en tanke om varför du gör det – är det för att du måste eller för att du vill? Man får sätta sig och tänka igenom det hela och välja en strategi. Eller bara ge katten i allting och skicka en julhälsning till de man gillar särskilt mycket.


Nyhetsbrev