Sara Bäckmo och Johannses Wätterbäck driver podd ihop.

Så lyckas trädgårdspodden att locka finansiärerna

Samuel Karlsson

Publicerades: 30 mars, 2017

Hon har gjort sig känd för sin köksträdgård och han för sina odlingar i stan. Tillsammans driver nu Sara Bäckmo och Johannes Wätterbäck podcasten Två odlare emellan. Och finansiärerna står på kö.

De har var för sig två starka varumärken som bloggare – Skillnadens Trädgård och Farbror Grön. Men när de skulle starta en podcast valde de att slå sina kloka huvuden ihop.

En av nyckelfrågorna innan de bestämde sig för att gå in i projektet var finansieringen. Ingen av dem ville lägga ner tid på något som inte gav intäkter.

– Jag ringde runt till mitt befintliga nätverk med annonsörer men det visade sig vara stört omöjligt att hitta finansiärer. Det var först när vi gick ut i lite bredare kretsar och riktade in oss på flera mindre sponsorer som det började lossna, säger Sara Bäckmo.

Ett exempel på en sponsor är en leverantör som vill sälja sin sättpotatis. De vill nå ut när det är aktuellt att så och är inte intresserade av att knyta upp ett samarbete som sträcker sig över längre tid. De når ut rakt in i målgruppen precis när sättpotatisen efterfrågas. Sponsorerna presenteras i ett separat avsnitt av podden och rammas in med en jingel som bryter av mot det övriga innehållet.

– Det är viktigt att för oss att vi på ett tydligt sätt särskiljer mellan det redaktionella innehållet och det sponsrade. Sedan försöker vi göra även de inslagen ganska pratiga och bredda dem så det blir intressant för lyssnarna, fortsätter Sara.

När de bestämde sig för att gå utanför sina vanliga annonsnätverk och erbjuda kortare samarbetet lossnade det rejält.

– Inför premiären stod sponsorerna i kö för att få vara med. Jag hade inte riktigt förstått värdet av att synas tillsammans med oss. Styrkan med vår podd tror jag är att vi har två helt olika perspektiv på odlande, säger Sara.

För de flesta som jobbar med bloggar eller poddar är det en lång startsträcka som kräver mycket tid och arbete innan det genererar några intäkter. Fördelen för Sara och Johannes är att de redan är etablerade bloggare med kända varumärken.

När de startade arbetet med podden delade de upp arbetet. Johannes fokuserade på att jaga sponsorer och Sara ansvarade för tekniken.

– En nyckel till vår framgång tror jag är att vi satsat rent tekniskt på produkten. Det måste vara bra ljudkvalité och proffsigt redigerat. Sponsorerna behöver inte skämmas när de presenteras i våra sändningar, säger hon.

Trädgårdspoddens tre framgångsfaktorer:

  1. Trädgårdsbranschen ville förknippas med Sara och Johannes etablerade varumärken. Tillsammans blev de starkare än var för sig.
  2. De bestämde en summa som de ville ha för varje sponsorskap. Inledningsvis erbjöd de ett rabatterat pris.
  3. De satsade på hög teknisk kvalité. En dålig produktion drar ner helhetsintrycket.