Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Så gick det sen – för våra tidigare David mot Goliat-vinnare

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 6 oktober, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
I lördags utsågs årets David mot Goliat vinnare. Nyfiken på hur det har gått för tidigare års vinnare? Läs deras berättelser här.

I lördags delades priset i Driva Egets tävling David mot Goliat ut på scenen på Eget Företag-mässan i Älvsjö. Vinnare blev Daniel Sisay och Kiriakos Tseneklidis bakom sajten Kampanjjakt.se. De började med två tomma händer och efter fyra år omsatte de 2013 nästan 13 miljoner kronor – 2014 räknat de med 16 miljoner, trots att storföretagen är dem i hälarna. Läs mer här!Se här hur det gått för våra tidigare vinnare:

VINNARE 2011

Petra har nya stora samarbeten på gång

När lilla Arbrå Ångbageri i Bollnäs skulle konkurrera om att sälja pepparkakor bestämde de sig för att satsa på kvalitet och snygg design. För sin smarta nisch vann ägarna Petra Abrahamsson och Camilla Erlandsson vårt första David mot Goliat-pris 2011. I dag driver Petra företaget på egen hand och har flera stora samarbeten på gång.

De försökte först sälja pepparkakor på Ica och Coop. Men att slåss mot drakarna var inte deras melodi. Så de fick byta spår. Petra och Camilla satsade i stället på att sälja pepparkakor i snygga plåtburkar till delikatessbutiker, kaffebutiker och inredningsbutiker. Ryktet om företaget spred sig och försäljningen tog fart.
– Vi lägger ingen energi på de stora jättarna. Vi är en uppstickare som kör stenhårt med vår egen grej, sa Petra för tre år sedan när Driva Eget intervjuade henne i nomineringsfasen.

Hon och Camilla träffades på en Almiutbildning för kvinnor som ville köpa företag. Båda var anställda men längtade efter något eget så när Arbrå Ångbageri som startats redan 1892 lades ut till försäljning slog de till. Att de aldrig direkt bakat eller jobbat i ett bageri var inget de funderade på.
– Det var bara till att lära sig, sa de då.

För ett år sedan bestämde sig Camilla för att lämna företaget och Petra driver det nu själv med två medarbetare.
– Det blev en lycklig skilsmässa även om det tog kraft och energi, säger hon i dag.

Sedan Petra mottog David mot Goliat-priset har hon ökat omsättningen i företaget, strukturerat upp arbetet mer och satt nya mål för framtiden. Flera nya, stora samarbeten är på gång. Bland annat Kungliga slottsbodarna.
– Men jag har insett hur lång tid det tar att bygga upp bra kontakter. Många kontakter vi tog för flera år sedan börjar generera affärer först nu.

Efter ett tufft år ser hon positivt på framtiden:
– Det är NU det börjar!

VINNARE 2012

Kristina har sålt – och startat nytt igen

Kristina Kallur från Falun startade barnmatsföretaget EnaGo och konkurrerade med jättarna genom att nischa in sig på mjölkfria produkter. I dag har hon sålt företaget.

Ett litet företag kan ju aldrig komma i kapp multinationella jättar som Semper och Nestlé, men det går att ta upp konkurrensen genom att satsa på vissa produkter – och göra det riktigt bra.

Det gjorde Kristina Kallur när hon insåg att det inte fanns mjölkfri välling och gröt till hennes son och andra som inte tål mjölkprodukter. Hon försökte först få jättarna att tillverka de produkter hon sökte men det blev kalla handen.
– Då insåg jag att jag baske mig fick göra det själv, sa hon när hon 2012 vann David mot Goliat-priset.

Strax efter finalen av tävlingen fick företaget produktionsproblem och fick stoppa produktionen, men Kristina tog tillfället i akt och gjorde om några av recepten. I samma veva blev hon kontaktad av två dietister som var intresserade av att ta över företaget. I slutet av förra året sålde hon till dem.
– Jag kan fortfarande se massor av möjligheter för EnaGo men jag kände personligen att jag var klar. För mig var det en ren glädje att det kom in två personer som var så sugna på att ta över, säger hon i dag.

Själv har hon redan hunnit starta två nya företag men vad de gör vill hon inte berätta – ännu.

VINNARE 2013

Vinsten gav Anders flera ringar på vattnet

Han började med en enda produkt att sälja och slutade med ett miljonbolag med e-handelsbutiken Lantbutiken. För sin småländska envishet och påhittighet vann Anders Bengtsson från Gislaved David mot Goliat-priset 2013. Nu har han ökat omsättningen med 50 procent, och blir kontaktad av investerare.

Med sin webbshop Lantbutiken. se, som säljer lantbruksprodukter och produkter till dem som bor på landet, slåss Anders Bengtsson med två anställda mot miljardbolag som Granngården.

Från början sålde han bara en enda produkt, uppfinningen ”stängselöppnaren” som han uppfunnit tillsammans sin pappa.
– Jag var arbetslös och fick inget jobb trots att jag försökte. Då föddes idén om att starta en egen nätbutik.

I dag har Lantbutiken cirka 5 000 artiklar. För att nischa sig satsar de mycket på produkter till hönsägare.
– Vi såg att det fanns ett hål på marknaden och tog in specialprodukter som inte fanns. En av våra storsäljare i dag är en äggkläckningsmaskin.

Idag kör Anders på med full fart.
– Vi fortsätter att utveckla vårt sortiment och bygger ett större lager. Vi jobbar också med att marknadsföra ett eget varumärke för äggkläckningsmaskiner, säger han.

Dessutom har de anställt två personer till i kundtjänst och ordermottagning.
– Det behövs när man expanderar.

Omsättningen har de ökat med 50 procent på ett knappt år.
– När vi vann David mot Goliat förra året omsatte vi 17 miljoner, nu sista juni hade vi ökat omsättningen till 25 miljoner.

David mot Goliat-priset gav många ringar på vattnet. Efteråt vann han en lokal tävling utan att han ens visste att den existerade eller att han var nominerad. Han har också fått förfrågningar om att föreläsa om hur man lyckas som e-handlare.

Dessutom har investerare ringt och velat köpa in sig i bolaget. Men det är Anders inte intresserad av.  Om någon skulle vilja köpa bolaget är han dock öppen för förslag.
– Vi växer fort, då är det lätt att man växer ur kostymen. Då måste man antingen bromsa eller sälja. Till rätt peng såklart annars får det vara!


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.