Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Så gick det sen – för våra tidigare David mot Goliat-vinnare

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 6 oktober, 2014 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
I lördags utsågs årets David mot Goliat vinnare. Nyfiken på hur det har gått för tidigare års vinnare? Läs deras berättelser här.

I lördags delades priset i Driva Egets tävling David mot Goliat ut på scenen på Eget Företag-mässan i Älvsjö. Vinnare blev Daniel Sisay och Kiriakos Tseneklidis bakom sajten Kampanjjakt.se. De började med två tomma händer och efter fyra år omsatte de 2013 nästan 13 miljoner kronor – 2014 räknat de med 16 miljoner, trots att storföretagen är dem i hälarna. Läs mer här!Se här hur det gått för våra tidigare vinnare:

VINNARE 2011

Petra har nya stora samarbeten på gång

När lilla Arbrå Ångbageri i Bollnäs skulle konkurrera om att sälja pepparkakor bestämde de sig för att satsa på kvalitet och snygg design. För sin smarta nisch vann ägarna Petra Abrahamsson och Camilla Erlandsson vårt första David mot Goliat-pris 2011. I dag driver Petra företaget på egen hand och har flera stora samarbeten på gång.

De försökte först sälja pepparkakor på Ica och Coop. Men att slåss mot drakarna var inte deras melodi. Så de fick byta spår. Petra och Camilla satsade i stället på att sälja pepparkakor i snygga plåtburkar till delikatessbutiker, kaffebutiker och inredningsbutiker. Ryktet om företaget spred sig och försäljningen tog fart.
– Vi lägger ingen energi på de stora jättarna. Vi är en uppstickare som kör stenhårt med vår egen grej, sa Petra för tre år sedan när Driva Eget intervjuade henne i nomineringsfasen.

Hon och Camilla träffades på en Almiutbildning för kvinnor som ville köpa företag. Båda var anställda men längtade efter något eget så när Arbrå Ångbageri som startats redan 1892 lades ut till försäljning slog de till. Att de aldrig direkt bakat eller jobbat i ett bageri var inget de funderade på.
– Det var bara till att lära sig, sa de då.

För ett år sedan bestämde sig Camilla för att lämna företaget och Petra driver det nu själv med två medarbetare.
– Det blev en lycklig skilsmässa även om det tog kraft och energi, säger hon i dag.

Sedan Petra mottog David mot Goliat-priset har hon ökat omsättningen i företaget, strukturerat upp arbetet mer och satt nya mål för framtiden. Flera nya, stora samarbeten är på gång. Bland annat Kungliga slottsbodarna.
– Men jag har insett hur lång tid det tar att bygga upp bra kontakter. Många kontakter vi tog för flera år sedan börjar generera affärer först nu.

Efter ett tufft år ser hon positivt på framtiden:
– Det är NU det börjar!

VINNARE 2012

Kristina har sålt – och startat nytt igen

Kristina Kallur från Falun startade barnmatsföretaget EnaGo och konkurrerade med jättarna genom att nischa in sig på mjölkfria produkter. I dag har hon sålt företaget.

Ett litet företag kan ju aldrig komma i kapp multinationella jättar som Semper och Nestlé, men det går att ta upp konkurrensen genom att satsa på vissa produkter – och göra det riktigt bra.

Det gjorde Kristina Kallur när hon insåg att det inte fanns mjölkfri välling och gröt till hennes son och andra som inte tål mjölkprodukter. Hon försökte först få jättarna att tillverka de produkter hon sökte men det blev kalla handen.
– Då insåg jag att jag baske mig fick göra det själv, sa hon när hon 2012 vann David mot Goliat-priset.

Strax efter finalen av tävlingen fick företaget produktionsproblem och fick stoppa produktionen, men Kristina tog tillfället i akt och gjorde om några av recepten. I samma veva blev hon kontaktad av två dietister som var intresserade av att ta över företaget. I slutet av förra året sålde hon till dem.
– Jag kan fortfarande se massor av möjligheter för EnaGo men jag kände personligen att jag var klar. För mig var det en ren glädje att det kom in två personer som var så sugna på att ta över, säger hon i dag.

Själv har hon redan hunnit starta två nya företag men vad de gör vill hon inte berätta – ännu.

VINNARE 2013

Vinsten gav Anders flera ringar på vattnet

Han började med en enda produkt att sälja och slutade med ett miljonbolag med e-handelsbutiken Lantbutiken. För sin småländska envishet och påhittighet vann Anders Bengtsson från Gislaved David mot Goliat-priset 2013. Nu har han ökat omsättningen med 50 procent, och blir kontaktad av investerare.

Med sin webbshop Lantbutiken. se, som säljer lantbruksprodukter och produkter till dem som bor på landet, slåss Anders Bengtsson med två anställda mot miljardbolag som Granngården.

Från början sålde han bara en enda produkt, uppfinningen ”stängselöppnaren” som han uppfunnit tillsammans sin pappa.
– Jag var arbetslös och fick inget jobb trots att jag försökte. Då föddes idén om att starta en egen nätbutik.

I dag har Lantbutiken cirka 5 000 artiklar. För att nischa sig satsar de mycket på produkter till hönsägare.
– Vi såg att det fanns ett hål på marknaden och tog in specialprodukter som inte fanns. En av våra storsäljare i dag är en äggkläckningsmaskin.

Idag kör Anders på med full fart.
– Vi fortsätter att utveckla vårt sortiment och bygger ett större lager. Vi jobbar också med att marknadsföra ett eget varumärke för äggkläckningsmaskiner, säger han.

Dessutom har de anställt två personer till i kundtjänst och ordermottagning.
– Det behövs när man expanderar.

Omsättningen har de ökat med 50 procent på ett knappt år.
– När vi vann David mot Goliat förra året omsatte vi 17 miljoner, nu sista juni hade vi ökat omsättningen till 25 miljoner.

David mot Goliat-priset gav många ringar på vattnet. Efteråt vann han en lokal tävling utan att han ens visste att den existerade eller att han var nominerad. Han har också fått förfrågningar om att föreläsa om hur man lyckas som e-handlare.

Dessutom har investerare ringt och velat köpa in sig i bolaget. Men det är Anders inte intresserad av.  Om någon skulle vilja köpa bolaget är han dock öppen för förslag.
– Vi växer fort, då är det lätt att man växer ur kostymen. Då måste man antingen bromsa eller sälja. Till rätt peng såklart annars får det vara!


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.