Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Öl, vin och sprit en gyllene affär – men inte för alla

23 februari, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Mikrobryggerierna ökar markant men inte all är lönsamma. Foto: Getty Images

På tio år har antalet små bryggerier och destillerier i Sverige ökat markant. Men lönsamheten varierar och många hoppas på att det ska bli tillåtet med egen gårdsförsäljning.

Är du en av dem som funderat på att starta ett mikrobryggeri eller ett mindre destilleri? Du är inte ensam. Men kolla förutsättningarna först innan du drar igång. Det är inte alla som lycka slå mynt av det flytande guldet. I en färsk rapport, som har tagits fram av LRF i samarbete med företag och intressenter inom den svenska dryckesbranschen, belyser man framgångsfaktorer och utmaningar som många av de nya och mindre producenterna står inför. Här kommer lite hårdfakta från Dryckesrapporten 218 som kan vara bra att ta del av innan du bestämmer dig för att inreda ett bryggeri i garage.

Fler satsar på sprittillverkning


Före EU inträder 1995 fanns det endast ett fåtal företag som hanterar alkoholhaltiga drycker som brännvin, whisky, konjak, gin och likör i Sverige. I den nya rapporten slår man fast att det fram till 2017 hade ökat till 79 företag. I den siffran ingår både stora företag som The Absolut Company och små enmansföretag men också ett antal företag som smaksätter och tappar och inte själva destillerar.

I rapporten har man fokuserat på 57 mindre företag som bedömts vara relevanta för undersökningen. I de företagen ligger sysselsätter i genomsnitt på nio personer vilket inkluderar alla som jobbar i företaget. Sammantaget sysselsätter de små spritföretagen drygt 500 personer. Nära 8 av 10 företag bedömer att verksamheten kommer att kräva mer personal under de kommande tre åren.

Ännu fler brygger öl


Inom bryggeribranschen har utvecklingen varit ännu mer dramatisk. När man undersökte marknaden 1995, fanns det bara 15 bryggerier kvar i Sverige. Under 2010-talet inleddes en kraftig tillväxt av småbryggerier och i slutet av 2017 fanns det 413 företag registrerade som producenter av öl. Av dem var 300 aktiebolag. En starkt bidragande orsak till tillväxten av småbryggerier är det breda intresset för hembryggning och konsumentintresset för kvalitetsprodukter.

LÄS OCKSÅ: Så startar du en mysig gårdsbutik

Det ger en bred bas och en närmast sömlös övergång från hobby till näringsverksamhet. Småbryggerierna är i dagens tappning en ung bransch där det genomsnittliga småbryggeriet har varit verksamt i 7,5 år. Tillströmningen av nya bryggerier har varit stor och 79 % av småbryggerierna är yngre än 10 år. I genomsnitt sysselsätts 5,8 personer per bryggeri.

Totalt bedöms 1700 lokala jobb inklusive bland annat ölprovnings-, besöks- och serveringsverksamheten. I studien bedömer 66 % att sysselsättningen i företagen kommer att öka fram till 2020, medan 5 % bedömer att sysselsättningen kommer att minska.

Blygsam lönsamhet


Efter några gyllene år av pionjäranda och entusiasm har allt fler mikrobryggerier tvingats inse att den krassa ekonomiska verkligheten ibland kan vara brutal. Fortfarande är det 41 % av bryggarna som anser att lönsamheten är god, medan 52 % menar att den är ganska dålig eller mycket dålig. Ingen anger att lönsamheten är mycket god och lönsamhetsbilden formas av knappa marginaler för merparten av småbryggerierna.

I bedömningen av hur lönsamheten bedöms framöver anger 74 % att den förväntas bli mycket god eller ganska god. 2 % bedömer att den kan bli mycket dålig och 22 % gör bedömningen att den blir ganska dålig

Omsättning och marknad


Den genomsnittliga omsättningen 2016 var 5,4. MSek med en median på 2,3 MSek. Detta indikerar en omsättning i branschen på drygt 1,5 miljarder kr.

Marknaden för de flesta småbryggerierna är i huvudsak avgränsat till en regional kundkrets via pubar, restauranger och Systembolagets närmaste butiker för vissa produkter. Den vanligaste försäljningskanalen är att sälja till pubar och restauranger (98 %). Systembolaget är en viktig kanal för 93 % och 33 % har kompletterat med pub- eller restaurangverksamhet i egen regi. Den volymmässigt största försäljningskanalen är Systembolaget.

Gårdsförsäljning en outnyttjad potential


Många är intresserade av egen gårdsförsäljning direkt till konsument. Hela 86 % av bryggerierna vill starta någon form av gårdsförsäljning medan 5 % inte är intresserade. 80 % bedömer att gårdsförsäljningen skulle öka lönsamheten och 18 % tror att gårdsförsäljning inte skulle påverka lönsamheten.

– I Sverige finns det nu fler gårdsbutiker än ICA-butiker. De entreprenörsdrivna dryckesproducenterna är en enorm potential för landsbygdsutvecklingen. Men det är viktigt att de inte förvägras dessa möjligheter. Vi måste höja blicken och förstå att det här är en tillväxtsektor, där svenska mat- och dryckesbranscherna kopplas ihop, säger Anders Källström vd för LRF.


ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Nyheter

Vad oroar egenföretagare mest inför 2026? Här är svaret...

Kompetensbrist och ökade lagkrav toppar risklistan för de flesta småföretag inför 2026, enligt en ny studie. Men för den enskilda företagaren (du?) är oron betydligt mer personlig…

Martin_redaktor
Martin Ahlström 5 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 2 minuters läsning
2026 (19)

Foto: Canva

Svenska företag ser kompetensbrist och ökade lagkrav som de två största hoten mot verksamheten inför 2026, enligt en Novus-undersökning på uppdrag av Trygg-Hansa.

Bland små- och medelstora företag är oron högst för kompetensbrist (43 procent) och ökade regleringar (42 procent). Dessa faktorer placeras därmed högre än oron för ökade kostnader (36 procent).

Egenföretagarna oroar sig för sjukdom

Undersökningen visar dock en stor skillnad när det gäller egenföretagare och mikroföretag. För dem handlar det största orosmomentet om hälsan.

Hela 52 procent av egenföretagare oroar sig för att själva bli sjuka. Denna oro placeras långt högre än både ökade juridiska krav (22 procent) och ökade kostnader (22 procent).

Tre tips på hur du håller dig frisk som företagare

1. Prioritera din sömn

Se till att få 7-9 timmars sömn per natt. God sömn är grunden för all återhämtning, kognitiv funktion och ett starkt immunförsvar. För att sova bättre och somna snabbare kan du skapa en lugn rutin utan skärmar innan läggdags.

2. Rör på dig regelbundet

Många företagare fastnar i stillasittande perioder, vilket gör rörelse extra viktig. För att motverka inaktivitet kan du schemalägga korta pauser varje timme genom att ställa ett larm och röra på dig i 5–10 minuter, kanske med en snabb promenad eller lite stretchövningar. Kom ihåg att även träna regelbundet!

3. Hantera stress

Långvarig stress sliter på kroppen och immunförsvaret. Undvik att ta på dig mer jobb än du klarar av och var inte rädd för att tacka nej till projekt som du vet kommer att överbelasta dig. Det är bättre att du håller i längden än att stressa fram resultat. 

Känner du dig stressad? Kolla in Gå från stress till harmoni – i 10 enkla steg

Tre sätt att bibehålla en inkomst vid sjukdom

1. Optimera Försäkringskassan

Din ersättning från Försäkringskassan vid sjukdom baseras på din sjukpenninggrundande inkomst (SGI), som har ett tak på 588 000 kronor per år. Se till att din lön eller ditt deklarerade överskott (om du har en enskild firma) ligger på en nivå som optimerar din SGI, annars får du en lägre ersättning än du är van vid.

2. Teckna en sjukförsäkring

Eftersom Försäkringskassans ersättning sällan täcker 100% av din inkomst, kan du teckna en privat sjukförsäkring. Denna försäkring kompletterar sjukpenningen för att säkerställa att du når upp till en rimlig inkomstnivå (t.ex. 80-90% av din normala lön) vid långvarig sjukdom.

3. Skydda företagets fasta kostnader

Betalar ditt företag större utgifter varje månad (som hyra, leasingavgifter och abonnemang)? Överväg en sjukavbrottsförsäkring. Den täcker företagets fasta kostnader om du blir sjuk och verksamheten måste stå stilla. En extra trygghet för dig med höga fasta kostnader som inte klarar ett längre produktionsstopp. 

Ska du satsa på hälsan? Spana in våra bästa hälsotips.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.