<![CDATA[]]>

Lantbutiken springer om jättarna på nätet

Camilla Björkman

Publicerades: 5 oktober, 2012

Med bara en anställd har småföretagaren Anders Bengtsson i Småland tagit sin webbshop Lantbutiken.se till att bli en miljonaffär. Nu är han nominerad till Driva Egets David-mot-Goliat-pris 2012.

I Driva Egets tävling David mot Goliat 2012 lyfter vi fram småföretagare som på olika sätt kämpar mot och tar marknadsandelar från de stora företagen.

En av de nominerade är Anders Bengtsson som driver Lantbutiken Sverige AB – en webbshop som säljer lantbruksprodukter och produkter till de som bor på landet.

Med bara en anställd driver han sedan 2009 Lantbutiken.se från Gislaved i Småland.

– Jag var arbetslös och fick inget jobb trots att jag försökte. Då föddes idén till att starta en egen nätbutik, berättar han för Driva Eget.

Då hade han bara en produkt – nu är han uppe i över tusen artiklar.

Men konkurrensen är tuff. Mot sig har han jätten Granngården AB som omsätter över 1,5 miljarder kronor. Lantbutiken.se har inte i närheten av samma marknadsföringsbudget och muskler. Men de är kreativa:

– Redan från början såg vi till att Google-optimera sajten så att vi hamnar högt i träfflistan när man söker efter våra produkter på Google, berättar han.

Även ett personligt, jordnära tilltal tror Anders lockar kunder till Lantbutiken.se.

– Vi är så få som tar emot samtalen från kunderna så vi kommer ihåg nästan allihop. Hos oss ska alla känna sig välkomna.

Arbetet har gett resultat. Trots att verksamheten startades för bara tre och ett halvt år sedan räknar Anders med att omsätta mellan 10 och 12 miljoner i år.

Idag jublar han över att ha blivit nominerad till Driva Egets David-mot-Goliat-pris 2012:

– Det känns fantastiskt att få belöning för det hårda slit man har lagt ner. Från att ha varit arbetslös och inte kunna någonting om e-handel till att vara där vi är idag.

Läs mer om nomineringarna och om prisutdelningen här.