<![CDATA[]]>

Karin knappar in på drakarna

Elisabet Åberg

Publicerades: 6 maj, 2013

När Karin Magnusson såg att pysselbutiker slog igen i Sveriges småstäder bestämde hon sig för att anta utmaningen. Med ett annorlunda säljkoncept har hon och två kollegor tagit upp kampen mot branschjättarna. Nu nomineras företaget till Driva Egets David mot Goliat-pris.

Först en vanlig klädnypa. Sedan mönstrad tejp och sist ett snyggt snöre. Och vips! Så har du en praktisk och färgglad lina där du kan fästa komihåglappar. Scrap it ups kunder är onekligen av det kreativa slaget.
Karin Magnussons syster håller på med scrapbooking, vilket enkelt kan beskrivas som dekorering av fotoalbum. Man klistrar in foton och bilder på papper i olika färger och dekorerar med minnessaker eller annat pyssel. Man kan även göra inbjudningar eller kort på samma sätt.

Butiker måste stänga
Även Karins 7-åring och hennes kollega Göran Kjellbergs 12-åring är hejare på att pyssla. De bidrog alla till inspiration i samband med en observation som Karin gjorde för ett tag sedan:
– I Sverige är det alldeles för tufft för småföretag i småstäder. Mindre pysselbutiker får slå igen och kunden kan då enbart handla på Panduro eller via internet. Men det tråkiga med att handla på nätet är att du kan beställa blått papper och sen få hem något som är mer turkost eller grönt än du först trodde, säger Karin.
I dag driver hon Scrap it up tillsammans med kollegan Göran Kjellberg. Det började smått inom ett annat aktiebolag men från och med förra året har det nya varumärket tagit plats i det egna bolaget Partybands.

Kikade på jätten
Karin tittade på den stora grossisten Panduro och det stora företagets omsättning.
– Kan vi ta en eller två procent så är det jättebra, tänkte vi. Och då har vi inte ens lagt ribban så högt, säger hon.
Till sin hjälp har Scrap it up konsulenter ute i landet. De är privatpersoner som säljer företagets produkter. Två gånger i veckan kommer leveranserna hem till konsulenterna. I utbyte mot säljandet får de rabatt på varorna och kan finansiera sitt eget pysslande. Konsulenterna rekryteras inte och styrs inte uppifrån. De får växa i sin egen takt.
Kunderna är personer som har scrapbooking som hobby eller vill ha scrapbookingpartyn. Då kommer konsulenten hem till en värd eller värdinna och det pysslas på plats. Det går att jämföra med amerikanska hemförsäljningskoncept som Tupperware eller Mary Kay.
– Det är ett nytt sätt att få folk att handla. Kunderna ska lära sig att vända sig till Greta i hörnhuset. Det är en utmaning, säger Karin som har jobbat med hemförsäljning hela sitt yrkesverksamma liv.

Konceptet finns även i Norden
I Sverige har hennes företag i dagsläget 75 konsulenter. Fyra stycken testar konceptet i Finland och en i Norge. Målet för Scrap it up är att ha en liten lokal butik i varje liten ort.
I sin jakt på marknadsandelar från drakarna lägger Scrap it up vikt vid det personliga mötet. Det är hemförsäljningens kärna, menar Karin.
– På Panduro öppnar de inte förpackningar och de visar inte tekniken bakom pysslandet, säger hon.
Hennes stora utmaning är nu att ha koll på sitt lagersaldo. Just nu går alla intäkter till uppbyggnaden av ett fungerande datasystem.
Själv är Karin ingen scrapbookare. Det är dock, enligt henne själv, en fördel.
– Jag har en annan blick och ser inte trender och mode. Jag gör därför inga traditionella inköp och väljer andra produkter än det som synts på marknaden hittills.

NOMINERING
”Vi utmanar den traditionella handeln och jättar som Panduro, CC Hobby, Slöjddetaljer med fler. Vi fyller upp ett hålrum på marknaden när pysselbutiker stänger på små orter och allt mer bara ska säljas i webbshoppar. Kunderna vill känna och klämma på varorna innan de köper. Det är där vi kommer in. Våra kärnvärden är glädje, gemenskap och inspiration.”
Karin Magnusson, Scrap it up
 

LÄS OCKSÅ:

NOMINERA DU OCKSÅ: Vem vill du ska bli årets David mot Goliat? Nominera här!