<![CDATA[Stellan Wigh, förlagschef, och Mikael Wahss, webbchef, har grundat Digilär. Foto: Pressbild]]>

Här är en digital uppstickare i förlagsbranschen

Maja-Stina Skarstedt

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 20 augusti, 2014

De var först i Sverige med ett helt digitalt läromedel. Nu jobbar småländska Digilär mot stora förlagsjättar, men har det näst största utbudet. Digilär är nästa nominerade i vår David mot Goliat-tävling.

Digilärs ene grundare, Stellan Wigh, är historiker och var rektor när han insåg att digitala läromedel var något man borde satsa på.

Tillsammans med tre kompanjoner startade han därför Digilär 2011 då de även lanserade ett helt digitalt läromedel – först i landet.

– Sedan dess har vi jobbat in oss på en massa områden, säger Stellan Wigh.

Nu täcker de en mängd ämnen och vänder sig både mot grundskolan och gymnasiet. Företaget har också växlat upp och förutom elva heltidsanställda jobbar fyra praktikanter och tjugo författare med förlaget.

Digilär ser såklart bjässarna i förlagsvärlden, förlag som Liber, Gleerups och Natur och Kultur, som konkurrenter, men Digilärs utbud är det näst största i landet.

– Man skulle kunna tro att vi som är ganska små, har svårt att spänna musklerna, men faktum är att vi har kommit längre än våra konkurrenter. Vi har till exempel en lättläst variant för de som har det behovet, inläst tal, olika läslägen – ja, vi är långt framme.

Digilär har också fått ett anslag på 1,6 miljoner från Post- och telestyrelsen för fortsatt utveckling.

– En stor fördel med att vara ett mindre förlag är våra korta beslutsvägar. Vi kan i stort sett bara ringa varandra. Medan de andra förlagen har sju-åtta människor som ska konferera kring ett nytt läromedel kan vi snabbt bestämma hur vi ska lägga upp något. Det är väldigt smidigt.

Snabbheten ses som extra viktig i en bransch i stor förändring. Där man jobbar mycket med att få lärarna att ändra sitt tidigare sätt att arbeta.

– En del lärare är tveksamma till att ta steget mot det digitala. Vi ser ett mönster där det är väldigt lätt att sälja in till grundskolan, där det ofta fattas snabba beslut. Här är support ett nyckelord och något som vi har blivit väldigt bra på, säger Stellan Wigh.

Som nu vid skolstarter har de hård belastning, men supportar lärare med chatfunktioner, sju försäljare och en redaktionsassistent som svarar på kundernas frågor.

– Vid varje utvärdering säger kunderna att är det något de uppskattar är det supporten som vi kan ge. Och kan man inte ge en bra support ska man inte ge sig in i den här branschen.

NOMINERING

”De stora läromedelsaktörerna har fått konkurrens av en uppstickare. Digilär känns som en självklar kandidat för detta pris då läromedelsbranschen till största del består av fem-sex riktigt stora aktörer – men räkna med att det finns ytterligare en inom ett par år.

Vi på Science Park Jönköping har samarbetat med Digilär och då sett vilken entreprenörsanda bolaget har. Därtill hur man har dragit nytta av webbens alla fördelar för att skapa en ny pedagogisk plattform som förnyar skolan och som möjliggör en mer individualiserad inlärning.”
Gustav Österström

NOMINERA DU OCKSÅ: Vem vill du ska bli årets David mot Goliat? Nominera här!