Katarina Gospic

Katarina Gospic tipas om hur du ska ta hand om di hjärna. Foto: Jenny Hammar

Hjärnforskaren Katarina Gospics bästa tips

Ge din hjärna en överdos av naturen

Din hjärna mår bättre när du vistats ute i skog och mark. Enligt hjärnforskaren Katarina Gospic gör den naturliga miljön underverk för vår hjärna och minskar risken för stress och stressrelaterade sjukdomar.

Människans hjärna ser likadan ut idag som för 40 000 år sedan. Därför är naturliga miljöer välgörande för oss.

– Vi är byggda för att vara ute i naturen och den har en fantastiskt välgörande effekt. Studier visar att bara 15 minuters promenad kan sänka stressnivåerna i kroppen, hjärtfrekvensen sjunker och blodtrycket lika så. En timmes promenad har ännu bättre effekt och det finns också en undersökning som visar vilka effekter i ökad prestation och kreativitet man kan få efter att ha vistas fyra dagar i naturen, säger hjärnforskaren Katarina Gospic.

Naturupplevelser botar hjärnan

Hon berättar att naturupplevelser frisätter ämnen som boostar vårt immunförsvar och därmed skyddar oss från en mängd sjukdomar.

– Bara genom att vi bor nära ett grönområde gör att vi minskar risken av att drabbas av depression och mår bättre. Att motionera är en viktig del i den energipåfyllnad som hjärnan behöver, säger Katarina.

Fysisk aktivitet är både avstressande och skadeförebyggande.

– Stressrelaterade sjukdomar har ökat med 100 procent de senaste tio åren och kostar pengar, lidande och produktionsbortfall för företag, samhälle och förstås även de drabbade. Vi kan förhindra den här utvecklingen om vi stoppar problemen i tid innan de leder till sjukdom och sjukskrivning, säger Katarina Gospic.

Se upp för varningssignalerna

Hon råder att vara uppmärksam på tidiga signaler och ta dessa på allvar.

– Sömnen är viktig. Det är en av de mest grundläggande behov vi har. Om du sover dåligt är det en stark varningssignal. Du kan också bli lättirriterad, ha svårt att fokusera, svårt att komma ihåg saker och känna dig trött fast du har vilat. Kroppsliga signaler kan vara att hjärtat slår för snabbt, högt blodtryck och ont i magen.

Det bästa är förstås att vara proaktiv och försöka förhindra att sådana problem ens uppstår och om de uppstår måste vi ta signalerna på allvar. De är kroppens sätt att tala om för oss att vi behöver lyssna.

– Det är viktigt med återhämtning. Tänk dig hjärnan som en muskel som behöver vila emellan varven för att inte klappa ihop. Du går ju inte till gymmet och tränar biceps sju dagar i veckan sexton timmar om dagen. Ta flera pauser under dagen och se till att kunna återhämta dig ordentligt under helgen. En studie från Nasa visade att reaktionstiden ökade med 80 procent efter bara några dagars semester. Sedan behöver hjärnan även en längre sammanhållen ledighet, så sommarsemestern på minst några veckor är också viktig, avslutar Katarina Gospic.

Text: Jenny Marcuson Fors
Foto: Jenny Hammar

LÄS OCKSÅ: Så tar du kontroll över hjärnstressen


ANNONS

Nyhetsbrev

ANNONS