<![CDATA[Bo och Anita Jägenstedt och Krolliljor Foto: Privat]]>

Företagsknepet: Verka stor även när du är liten

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 3 augusti, 2015

Tack vare en robotgräsklippare, en nyfiken entreprenör och en trädgårdssjäl har makarna Bo och Anita Jägenstedt i dag ett blomstrande företag, bokstavligt talat. Läs hur de som litet företag på två personer har lyckats bli ett erkänt namn på marknaden.

Utanför Gränna i Småland bor Bo och Anita Jägenstedt i ett över hundra år gammalt hus. De är nästa nominerade i Driva Egets David mot Goliattävling med sitt företag Bulbs.se där de specialiserat sig på ett brett sortiment av blomsterlökar, knölar och perenner som de säljer via sin webbshop.

– Jag tror vi egentligen kan tacka vår robotgräsklippare att vi har ett företag i dag, skojar Bo.

När robotgräsklipparen kom in i parets liv började Bo göra annat i trädgården än att klippa gräs. Han grävde upp rabatter och hittade bland annat lökar av krolliljor. Av en händelse såg Bo hur just krolliljor såldes på Tradera och bestämde sig för att försöka sälja sina lökar.

– För bara en enda lök fick vi hela 160 kronor. Jag trodde det var något skumt först, vem betalar 160 kronor för en krollilja?

Men kunderna betalade, var nöjda och köpte senare fler lökar. Bo fick blodad tand och bestämde sig för att utforska marknaden mer. Han fick tag i representant i Holland och köpte till en början in mindre partier lök.

– Vi startade en hobbyverksamhet vid sidan av våra dåvarande arbeten. Planen har hela tiden varit att endast sälja blomsterlökar, knölar och perenner. Inga kläder eller verktyg.

För att lyckas insåg Bo att de var tvungna att se så stora ut som möjligt, även om Bulbs.se var ett litet företag. De köpte in få lökar men av många olika sorter.

– Vi lyckades slå konkurrenternas sortiment med hästlängder.

Bo har en bred bakgrund från jord- och skogsbruk, detaljhandeln med mycket erfarenhet från försäljning och marknadsföring. Anita arbetade tidigare som lärare och är den av dem med störst trädgårds- och växtkunskap. Bo som även har webbkunskap och ett webbhotell registrerade bulbs.se och byggde upp företagets sajt.

– Vi började marknadsföringen i liten skala genom mejl till vänner och bekanta, till trädgårdsgrupper och genom lite annonsering på blocket.se. Sedan köpte vi en annonskampanj och arbetade med sajten för att hamna bra till på Google.

En av de viktigaste delarna för Bo och Anita har varit att ha så få kostnader som möjligt och hålla nere de som faktisk finns.

– Vi började med att ha förvaring i garaget, hade kontoret i vårt bostadshus och vi behövde ju inte längre åka bil till jobbet, säger Bo.

Nu har företaget vuxit ur garaget och under sommaren har de byggt en packhall på tomten. Efter fem år är de ett namn i branschen. Till hösten ska de anställa säsongsarbetare som krävs under packningsperioderna när alla beställningar ska ut till kunderna.

– Att vi har lyckats är ju tack vare internet i sin bästa form. Här långt ute på landsbygden är det svårt att få ett framgångsrikt företag. Men marknaden är stor och vi riktar in oss på de som vill ha lökar av hög kvalité och inte nöjer sig med stormarknadernas smala sortiment.

Kundförtroende har varit en stor och viktig del i företaget.

– I och med att vi är ett litet företag är det viktigt att vi visar upp oss med bild och namn i webbshoppen. Då kommer ju kunden nästan tycka att det är som att vara i en affär. Och så är det viktigt med humor. Folk är ju inte stela utan uppskattar just att man skojar till det ibland, även det blir ju personligt.

Varje säsong har Bulbs.se vad man kallar för ”öppen packbod” en helg i slutet av april och oktober då man säljer ut det som inte blivit sålt tidigare. Man skickar ut nyhetsbrev och delar ut flygblad i bygden.

– Det senaste året tipsade vi även om andra småföretag här omkring som kunderna kunde passa på att besöka. Vi kallade det ”lökarallyt”. Folk åker långt för detta, säger Bo.