Elia Mörling har skapat plattformen Idea hunt för crowdsourcing.

Deras affärsidé: andras idéer

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 6 februari, 2017

”Vad vill kunderna egentligen ha?” Det rådet har grundarna bakom plattformen Idea hunt tagit fasta på, och hakat på trenden crowdsourcing. De låter företag lägga upp kampanjer där konsumenter kan komma med idéer och input mot belöning.

Slå samman orden “crowd” och “outsourcing” så får du crowdsourcing. Trenden som innebär att du över nätet får hjälp av andra med allt från idéer och förbättringsförslag till att utveckla din nästa produkt, lösa ett komplext problem – eller varför inte ta fram din nya logga?

Elia Mörling har hakat på och skapat plattformen Idea hunt för just crowdsourcing av idéer. Företag kan lägga upp ”hunts” där användare kan komma med idéer, samt kommentera och gilla varandras, i utbyte mot belöningar. Hittills i år har 700 företag samlat in 10 000 idéer. Bland kunderna finns Apoteket, ASKO och Södra.

Idén kom av att Elia under lång tid sett styrkan av att tidigt engagera och jobba nära sina kunder.

– Omvärlden rör sig allt snabbare, och företag har svårt att hinna med. Nyckeln är att jobba tillsammans med marknaden. För att göra det måste företag bli bättre på att fånga, testa och implementera idéer tillsammans med sina målgrupper. Alltför många företag jobbar isolerat. Att satsa på fel idéer blir extremt dyrt och långsamt i längden, säger Elia.

Han menar att även småföretagare kan vinna på att använda plattformen för att engagera kunder i idéutvecklingen.

– Småföretagarens styrka är att fatta snabba beslut, men de måste också fatta rätt beslut. Det kan de göra genom att odla en nära relation till sina kunder, på ett sätt som storbolag har svårt med.

Elia lever som han lär, och tog själv in feedback på såväl namn, design och logotyp innan lansering.

– Vi tar löpande in feedback från våra kunder och användare. Nyckeln till vår framgång är det vi själva predikar om, nämligen att vi jobbar tätt tillsammans med våra kunder. På så sätt kan vi fatta snabba beslut, och rätt beslut.

För en tid sedan lanserade Elia även SwapIdeas.io – som tagits fram just via Ideahunts eget ambassadörs-community.

– Det är en gratis tjänst som mäklar ihop entreprenörer, som får turas om att lösa varandras utmaningar.

Idag består teamet bakom Idea hunt av åtta personer, spridda på fem orter och tre länder. De har nyligen tagit in en investering på tre miljoner kronor från CINT-grundaren Bo Matsson, LMK Industri AB, och Mathias Westphal, tidigare innovationschef på ABSOLUT. Affärsmodellen är att låta kunder prenumerera på sin egen Idea Hunt sajt. De hjälper även till att rekrytera externa idépaneler.

– Vi kommer att nå lönsamhet inom 15 månader.

Har du något entreprenörsråd till andra småföretagare?

– Jag vill ge ett dunder-tips: Studier visar att människor som köper och bygger IKEA möbler känner emotionellt starkare för dessa möbler. Detta kallas för ”IKEA effekten”. Hur kan du skapa IKEA-effekten kring dina produkter och tjänster? Så att dina kunder känner starkare för er, än för era konkurrenter?

Till sist, vad ska man tänka på som småföretagare om man vill använda Idea hunt?

– Tre saker: Vad vill du fånga idéer kring? Vilka vill du bjuda in? Vilka incitament erbjuder du till att delta?