<![CDATA[Åsa Öberg uppmanar dig att tänka innanför boxen. ]]>

Därför ska du tänka INNANFÖR boxen – och så gör du

Ebba Arnborg

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 15 augusti, 2017

Tänka utanför boxen? Glöm det! Ny forskning visar att det gäller att bygga inifrån och ut för att skapa innovation, hitta drivkrafter – och nå framgång. Så här lyckas du.

Med hjälp av intervjuer och workshops med företag som ABB, Gillette, Unilever och Gucci, har forskaren Åsa Öberg och hennes team på Politecnico di Milano testat och utvecklat en metod för innovation som kastar gammalt tänk över bord. (Hon har även lagt fram en doktorsavhandling hos Mälardalens Högskola).

För visst har du hört att det gäller att tänka utanför boxen: tänka i nya banor och fråga kunderna vad de vill ha? Åsa menar att du istället ska tänka innanför boxen!

– Strunta i kunderna en stund och gå tillbaka till dig själv. Fundera på vad är det du erbjuder, och vill skicka ut till samhället och dina kunder, vad brinner du för och tycker är viktigt, säger hon.

Läs också: Ta kontroll över hjärnan

Svaren för att skapa nytänkande innovation finns oftast hos dig själv om du vågar släppa ut det där som du riktigt brinner för, säger Åsa.

– Nytänkandet, innovationen kommer inifrån och med rätt verktyg för att jobba metodiskt med det så kan man växa som företag och bli tydligare och intressantare. Det här kräver en kritisk reflektion snarare än ett kreativt synsätt. Det kreativa kommer till oss ändå.

Att lyssna inåt leder även till flera positiva effekter, som att du lockar kunder:

– När man dyrkat upp sin egen inre låda då blir det massor av energi, och vad gör att jag väljer en viss frisör eller bilhandlare? Jo jag känner att den här personen älskar sitt jobb och kommer att lägga manken till.

Tänk innanför boxen – här är 4 verktyg

1. Knäpp upp skjortknappen – exponera dig
Våga visa vem du är och vad du tror på, släpp in andra. Det kan handla om att en timme i veckan fundera själv, eller i er arbetsgrupp, på varför ni gör det ni gör. Vad är meningsfullt för dig och de andra i gruppen? Ifrågasätt vad ni håller på med.

2. Hitta en sparringpartner – få det kritiska perspektivet
Tänk dig att du ska boxas och har en sparringpartner med kuddar du ska slå på som gör det svårt för dig för att den flyttar på sig och på kuddarna. Du behöver ha en sådan även i din organisation. Någon som vill träna dig och gör det svårt för dig, som utsätter dig för sådant som är lite jobbigt och ifrågasätter dig – med välmening. Det ska vara någon du litar på. Gör en lista med tre sådana personer och se till att börja träffa dem regelbundet.

3. Förkroppsliga det du vill göra – känn det
Många entreprenörer och chefer berättar att de bara känt i kroppen att de hittat rätt idé eller sätt att jobba. Så visualisera, gå från att bara prata till att göra och känna. Se till att använda kroppen. Lev i dina produkter. Sätt upp bilder på väggen, eller välj en låt, som symboliserar vad ni vill. Skissa upp era planer. Känn på saker, smaka, lyssna. Då blir det man bara tänker tydligare och så sätter det igång diskussioner. Och våga tro på din magkänsla, tänk inte bara utifrån vad kunden vill ha – men glöm inte att du också måste räkna på det och vara rationell i botten.

4. Utsätt dig för möjligheten att hitta aha-moments
Många av de Åsa har intervjuat berättar att det var när de läste en bok eller en artikel eller mötte någon de vanligtvis inte träffar som de började tänka i nya banor. Bestäm att i ert företag ska ni ha strategier för att utsätta er för nya kunskaper och insikter. Annars minskar chanserna att bli en nytänkande, driftig organisation som hittar nya vägar.