<![CDATA[Du kan lära dig av Trump hur du inte ska göra. Foto: Getty Images]]>

Dags att bli genomskinlig!

Yasemin Bayramoglu

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 31 augusti, 2017

Populism, Trump, Facebook-bubblor … En motreaktion mot alternativa fakta är att allt fler företag jobbar på att vara transparenta.

Trumpifiering och filterbubblor – starka röster och känslor verkar stundtals väga mer än sanningen. Samtidigt demonstrerar människor världen över mot ”alternativa fakta”. Vilken väg ska du välja? Den ärliga, slår trendbyrån Trendwatching fast i sin senaste trendrapport. Och de verkar ha konsumenterna på sin sida. Hela fyra av fem tycker att det är viktigt för företag att vara transparenta, enligt en ny stor undersökning av Havas.

LÄS OCKSÅ: Tre heta trender på Facebook

– Det sker en global, snabb och kraftig utveckling mot en framtid med tillförlitlig, användbar och omedelbart tillgänglig information. Sanningen är fortfarande framtiden, eller mer specifikt: transparens, skriver Trendwatching.

Kunder förväntar sig att genast kunna får reda på allt om allt, även ditt företag. Så det gäller att tillhandahålla svar. Annars kommer konsumenten undra varför och börja fantisera ihop både anledningar och svar på egen hand.

– Människor fyller själva i när något inte är transparent, och det är där faran ligger, säger Leo Widrich, en av grundarna till det sociala medie-verktyget Buffer i tidningen Yourstory.

LÄS OCKSÅ: Klassiker nya framtidstrenden

Buffer är riktiga föregångare på området. De publicerar alla siffror om företaget i realtid, inklusive vinst eller förlust (just nu omsätter drygt 120 miljoner kronor om året), allt de jobbar med och alla löner – de senare sätts utifrån en offentlig formel. Dessutom kan alla på företaget läsa varandras mejl.

– Transparens är det effektivaste sättet att bygga tillit, såväl i teamet som från användare, kunder, potentiella kunder och allmänhet. Genom att dela alla våra beslut, siffror, med- och motgångar visar vi att vi är ansvarsfulla och strävar efter att göra rätt, skriver medgrundaren Joel Gascoigne på sin blogg.

I Sverige är PR-byrån Westander öppet med vilka de arbetar för och hur, men också sina konsultarvoden. Det verkar fungera. Första kvartalet i år drog de in 11,7 miljoner kronor, en ökning med 10 procent från året innan. Rörelseresultatet var 4 miljoner kronor.

– Vi arbetar systematiskt med att bygga en effektiv och lönsam snällhetskultur på arbetsplatsen. Företag med en snällhetskultur kan ta mer betalt för sina tjänster, enklare rekrytera rätt personer och behålla medarbetarna längre, säger vd Patrik Westander.

Till och med prissättningen kan vara transparent. Företaget Everlane, som säljer vita t-shirts över webben, berättar vad materialet kostar, arbetskraften, transporten och till och med vilken vinst företaget gör på varje plagg – och gör succé. Förra året drog de in runt 440 miljoner kronor, enligt Business insider.

Ett annat sätt transparens slår igenom just nu är användarrecensioner. Omfamna dem! Genom att ta dig tid att visa att du uppskattar både bra och mindre bra omdömen tydliggör du att du strävar efter att bli ännu bättre.