<![CDATA[Kicki Westerberg kallar sig själv för ekonomisk PT.]]>

Bygg ditt drömföretag – tips från ekonomisk PT

Ebba Arnborg

Publicerades: 27 september, 2017

Hon kallar sig ekonomisk PT och vet hur du ska göra för att bygga ditt drömföretag. Här är hennes bästa råd för att lyckas – oavsett om du är på väg att starta eller redan driver eget.

Du måste ta kontroll över ditt liv som företagare. Annars är det lätt att du bara låter dig fångas av det dagliga, det operativa eller av andras förväntningar, det menar Kicki Westerberg. Hon är revisor, diplomerad coach och ”ekonomisk PT” och utbildar, föreläser och ger råd till företagare – inte minst i hennes bok ”Bygg ditt drömföretag” som precis har släppts.

– Alla företagare borde stanna upp och fråga sig: Är det du som styr ditt företag eller styr företaget dig? Går det verkligen som du vill? Saknar du en tydlig plan? Det handlar om att ta ett steg tillbaka och ta sikte på det man verkligen vill, och att sedan medvetet, steg för steg, driva företaget i den riktningen, säger hon.

Det här gäller även de som ännu inte startat sitt företag, enligt Kicki, det handlar om att lägg en tydlig plan för hur du ska skapa ditt drömföretag och inte låta inte slumpen råda.

Här Kickis bästa råd för hur du lyckas

Börja med att utvärdera nuläget
Det är så enkelt att bara köra på, i bästa fall sätta några mål och sedan skynda framåt utan att titta närmare på nuläget och utgå därifrån.

Börja istället med att utvärdera vilka områden i ditt företag som fungerar och vilka som behöver lite omsorg innan du startar din förändring.

Hitta det som driver dig
Du har hittat dina första kunder, du är äntligen igång och du är exalterad över ditt nya liv. Nu är det dina drivkrafter som kommer att avgöra om du håller ut och tillslut lyckas.

Den stora lyckan över att vara din egen kan snabbt gå över i en helt annan känsla – den stora tröttheten, du måste ju göra allt och helst på en gång.

– Dina tre viktigaste drivkrafter kallar jag för grundbultar – de grundläggande förutsättningar som du absolut inte kan tänka dig att kompromissa bort. Använd dem som en stomme till din affärsplan och dina strategier.

Jobba strategiskt
Strategikartan är ett bra hjälpmedel, den innehåller både ditt mål och dina strategier för tillväxt och försäljning. Den skapar du genom att se över var du hittar dina kunder och hur du kan utöka underlagen (tillväxt) och genom att hitta en bra mix av sex till åtta inkomstkällor baserade på din kompetens och ditt utbud.

Hitta användbara mätpunkter
För att kunna kontrollera att du är på väg åt rätt håll så måste du ta fram dina mätpunkter. Det gör du enklast genom att se över och bestämma dig för vilket eller vilka nyckeltal som passar att använda. Det kan vara någon form av försäljningstal, strategiska mätpunkter (besökare hemsida, följare i någon kanal) eller dina kostnader.

Vad är ditt personliga nyckeltal?
Se till att hitta ditt personliga nyckeltal som betyder något för dig och som du använder för att se att du är på rätt väg. Exempel kan vara dagskassor per dag, försäljning per vecka eller timmar per månad.

– När jag jobbade med en journalist som ville få mer klarhet i sin ekonomi och sina ekonomiska mål gjorde vi om hennes försäljningsmål till antal artiklar. Att bryta ner hennes siffror i antal artiklar gjorde att hon kunde relatera till talen på ett helt nytt sätt. Att sälja in och skriva 2,5 artiklar per vecka blev det perfekta nyckeltalet för henne. Vad kan du omvandla dina försäljningssiffror till?

Sätt rätt pris
Tvekar du när du skall sätta pris på dina tjänster, kanske har du fått rådet att ta betalt för vad du är värd?

– Det är ett vanligt tips till dig som är tjänsteföretagare men ingenting som jag är så förtjust i. Fokusera istället på det värde som du skapar hos den kund som du allra helst jobbar med. Detta är en av nycklarna till att sätta “rätt pris”.

Skaffa stöd av andra
Att omge dig med likasinnade är en förutsättning för din framgång.

– Om du hela tiden måste försvara dina tankar och din valda riktning i livet så kommer det att ta för mycket energi från själva processen att bygga upp ditt företag. Dessutom får det dig att tvivla på om du verkligen har gjort rätt val. Så se dig omkring och välj ut de som ger dig energi och tror på dig och dina planer.