<![CDATA[Greger Lindeberg, Sara Wiman, och Tobias Edman Foto: Förbipasserande person]]>

Affärsidén: ”Vi tar fram fakta som inte finns”

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 7 oktober, 2015

Viljan att starta eget har bubblat i civilingenjören Sara Wiman i över 20 år. Tack vare en hel del kaffe och småprat kom hon och två kollegor fram till en affärsidé som tog fart nu i september.

Sara Wiman och kollegorna Tobias Edman och Greger Lindeberg har fullt upp med att växla om till företagare. Precis innan sommaren sa de upp sig från sina fasta anställningar och sedan den 7 september har de företaget Geografiska informationsbyrån tillsammans. Företagsidén har växt fram genom deras bakgrund och vad de arbetat med tidigare.

– Efter att ha diskuterat i ett halvår och druckit ett otal koppar kaffe bestämde vi oss för att våga satsa. Det hade inte varit ett alternativ att starta helt själv. Vi behöver varandra för att stöta och blöta tankar och idéer tillsammans. Vi är experter inom olika områden. Helt plötsligt sprudlar det ut idéer och nästa dag har vi tagit en massa kontakter. Så blir det när det är ett så litet bolag. Vi har koll på allt inom företaget och behöver inte fråga en chef innan vi tar beslut.

I företaget erbjuder de tjänster kring hållbar samhällsplanering, miljö och klimatanpassning och riskanalys.

– Vi kombinerar data från satellitbilder och kartor för att ta fram nya fakta till olika kunder. Vi sammanställer ny kunskap åt kunderna.

För 21 år sedan gick Sara Wiman en starta eget-kurs under sin mammaledighet och redan då visste hon att hon en dag måste starta eget företag. Känslan fick en nytändning när hon för något år sedan var stöd för sin son när han startade företag.

– Bär företaget inte efter ett halvår har vi fått rådet att lägga ner. Vi hade inte någon stor kund klar redan från start vilket kanske hade varit bra rent strategiskt, men efter att vi nu varit igång bara en månad har vi redan lyckas få uppdrag ända fram till jul. Vi har dessutom precis blivit antagna till ett Startup-program på Microsoft, där vi får gratis tillgång till deras processorkapacititet och molntjänster, berättar Sara.

Sara Wiman och hennes kollegor arbetar med ”relationsmarknadsföring”. Sedan sina tidigare arbeten har de många kontakter och tillsammans blir det ett stort nätverk av kunder och eventuella samarbetspartners.

– Vi marknadsför oss genom vår  hemsida, blogg och twitter. Men mest blir det mycket direkta affärssamtal.

Just nu gör de allt i företaget själva.

– Till exempel gör vi all bokföring, det är bra att få koll på hur det fungerar och hur det går i företaget.

Under hösten kommer Sara Wiman prata på två konferenser.

– Där kommer vi träffa en hel del kunder. När man har utvecklat något nytt kan man anmäla sig som talare till en utvald konferens. Det är ett bra marknadsföringssätt, säger hon.