<![CDATA[]]>

4 nyårslöften för ditt företag

Ebba Arnborg

Publicerades: 29 december, 2014

Ge dig själv ett nyårslöfte som ger ditt företag raketfart 2016! Här är experternas bästa förslag.

Driva Eget har frågat fyra experter om deras bästa tips på nyårslöften till företagare. Här är de:

1. Ta grepp om pengarna

Anders Andersson, Driva Eget:

Låt 2015 bli året då du tar greppet om din ekonomi. Lär dig förstå ditt företags resultaträkning och balansräkning. Då kan du lättare inse hur du kan förbättra ekonomin.

Sätt in kvitton i en pärm direkt när du betalat något. Ha ett betalkort för enbart företagets kostnader där pengar dras en gång i månaden.

Om du har aktiebolag med mycket pengar i kassan så placera en del i fonder i en bra blandning (se sidan 31). Har du lån så försök att sänka räntan.

 

2. Skapa skärmfri tid

Dorotea Pettersson, tidscoach:

Vi använder mängder av tekniska prylar med skärm i dag. Även när arbetet inte kräver det har vi telefonen eller datorn på.

Ge dig själv en skärmfri stund varje dag. Det ger dig ett bättre fokus på det du ska göra, skapar effektivitet och tidsvinst.

Stäng av alla skärmar när du inte behöver dem och sätt dig på en annan plats än vid din dator när den inte används.

 

3. Sälj mer med delmål

Ulla-Lisa Thordén, säljexpert:

Bästa säljtipset inför året: Sätt ett konkret säljmål och dela upp det på mindre mål fördelade på antal veckor du jobbar.

Ett mål kan exempelvis vara 3 miljoner i omsättning. Jobbar du 46 veckor blir det cirka 65 000 kronor per vecka eller cirka 13 000 kronor per dag.

Fixar du delmålen så vet du att du är på väg mot målet – ligger du under så är det bara att öka tempot!

Sälj mer till befintliga kunder, sök nya, paketera om eller justera priset.

 

4. Öka din vinst

Mikael Carlsson, redovisningsexpert:

Är alla dina kunder lönsamma? Ofta finns någon eller några som kostar mer än de smakar, som kräver mer arbete än du kan ta betalt för. Är det så måste du höja priset eller lämna kunden. Då får du tid till andra som du kan tjäna pengar på!

Se över om det finns kostnader som du kan påverka. Kanske annonser som inte ger något eller en för hög bankränta.