<![CDATA[Foto: Pressbild]]>

Angelas miljösmarta glass – en smarrig succé

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 25 juni, 2014

Angela Hafström gjorde det ”alla” drömmer om: startade en glassfabrik! Nu har hon dubblat sina återförsäljare – på ett halvår. Här är tipsen.

Tidigt bestämde sig Angela Hafström att hållbarhet skulle genomsyra hennes företag Mormor Magdas Därproducerade Glass. Nu har hon på kuppen myntat ett nytt begrepp och koncept – ”därproducerat”.

I småländska Taberg, söder om Jönköping, ligger glassfabriken som öppnade 2011. Företagsidén var tydlig direkt: Mormor Magdas ska tillverka glass helt utan tillsatser.

– Vår slogan är: ”Som om du gjort den själv”. Man ska alltså kunna handla allt som finns i vår glass i en vanlig matbutik – mjölk, grädde, ägg, socker och så smaken. Inga andra tillsatser överhuvudtaget, säger Angela Hafström som är företagets grundare, delägare och verksamhetsansvarig.

Vad sägs om popcornglass eller glass med kakdeg i? Och i stället för att kalla glassen närproducerad – det är den ju inte för konsumenterna i Stockholm – så vände Angela på steken: Hennes ”därproducerade” glass ska tala om för konsumenten var produkten och ingredienserna är tillverkade. Den nya jordgubbsglassen har till exempel ett hjärta på etiketten och inuti står det: ”Jordgubbar från Oberga i Småland”.

– Det hållbara tänket ingår i vår profil. Det var en självklarhet att vi skulle tillverka glass utan tillsatser och också berätta varifrån ingredienserna kommer – för att öka medvetenhet, även hos kunderna.

– Vi vill få alla, inte bara vårt eget företag utan också de som köper våra produkter, att ha koll, säger Angela.

Glassförpackningarna är också genomtänkta. De är i papp, med så lite plast som möjligt i. Och alla ägg till glassen handknäcks i fabriken.

– Det är jättedyrt jämfört med att köpa färdigknäckta ägg i plastförpackningar från Polen eller Danmark, men vi vill veta varifrån äggen kommer. Och nu vet vi att de är från Aneby, en timma härifrån.

Mormor Magdas har växt från 35 till 83 återförsäljare det senaste halvåret. Företaget tänker på att inte ha för långa transportsträckor, samtidigt som man självklart vill växa och att produkterna ska spridas.

– Vi levererar så mycket som möjligt när vi kör bilen, berättar Angela.

De försöker helt enkelt tänka miljösmart i så många led de bara kan, även när de har fullt sjå att göra det primära: glass.

Själva begreppet därproducerat har också spridit sig. Angela har hört om en vinagentur som använder det, och även en tjej som skulle skriva en glutenfri bakbok berättade för Angela att hon skulle använda därproducerat som begrepp i boken.

– Jag tycker att det är kul om folk vill använda det. Jag försökte faktiskt varumärkesregistrera det, jag blev tipsad av Nyföretagarcentrum och Almi om att göra det, men det gick inte. Det fanns redan härproducerat.

Angelas hållbara tips:

  1. Gör inga onödiga transporter. Kan ni samåka? Kan vår glass åka med någon annan produkt som redan är i butikerna? Det handlar dels om en miljöaspekt, dels en ekonomisk – här kan ni spara pengar.
  2. Ha ett hållbarhetstänk när ni köper in saker eller tittar på förpackningar. Visst är priset jätteviktigt, men man måste tänka på framtiden och inte bara sig själv.
  3. Engagera alla medarbetare. Ha en tävling bland dina anställda för att komma på bra, hållbara idéer så att alla tar egna initiativ.
  4. Bli medveten! Alla måste ha en medvetenhet och tänka långvarigt. Vad lämnar vi vidare till barn och barnbarn?

Uppdaterad 2015-06-18