<![CDATA[När andra säger tänk smalt, tänker Joel Svensson brett. Och det funkar.]]>

20 000 partyprodukter – bredden ger framgång

Maja-Stina Skarstedt

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 10 februari, 2017

Joel Svensson ville fixa ett jobb till sin mamma som varit arbetslös ett tag. Efter knappt sex år omsätter hans Partykungen, som säljer maskeradkläder och partyprylar, drygt 73 miljoner med nära nio miljoner i resultat.

Joels resa började med hans mamma.
– Hon hade varit arbetslös ett tag och vi tänkte att vi skulle göra något tillsammans. Hon sålde mycket på Tradera som privatperson, kunde packa bra och jag kunde marknadsföring på internet. Jag gick mycket på krogen också, var på en del temafester och såg ett behov på marknaden efter party- och maskeradsaker. Så i november 2009 drog vi igång, berättar Joel.

De tre senaste åren har omsättningen ökat från 13 till 73 miljoner.

Avgörandet kom direkt i starten.
– Jag sålde aktier i ett annat företag, vilket gjorde att jag kunde investera direkt. Det hade tagit längre tid om jag hade börjat från noll. Nu kunde vi snabbt få ett lager och satsa på marknadsföring.
– En del av framgången ligger också i att vi har så många produkter – 20 000 i dag jämfört med 1 000 från början. Vi får hela tiden får nya kunder när vi breddar vårt sortiment. Jag jobbar fortfarande mycket med inköp och går ofta på magkänsla. Man måste prova allt. Vissa saker fungerar, andra inte. Man lär sig alltid något.

Joels kunskap i marknadsföringskunskap har förstås spelat in också.
– På internet går folk inte bara förbi din affär – du måste dra in kunderna. Tidigare jobbade jag i ett företag som hjälpte andra företag att synas. Nu använder vi oss både av externa byråer och jobbar själva med marknadsföring.

Tekniken har de inhouse.
– För sex år sedan gjorde vi vår plattform helt själva, vi hyrde ingen färdig lösning, utan kunde få specifika funktioner som inte fanns hos andra. I och med det har vi varit snabbrörliga. Som när Swish kom. Då fanns ingen färdig koppling så vi gjorde en egen och bleve först i Sverige. Så det finns många fördelar med att ha teknikdelen in house. Vi är lika mycket ett IT-företag som att vi säljer produkter. Jag är själv programmerare i botten. Nu har vi två anställda som bara jobbar med IT.

Vad är viktigaste rådet till andra? Joel pekar på två saker:
– Fokus är jätteviktigt. Det har kommit många andra intressanta affärsidéer jag velat prova på under åren, men jag har hela tiden fokuserat på vår kärnverksamhet och att göra den bra.
– Det är också viktigt att hitta bra medarbetare. Mamma jobbar fortfarande i bolaget. Hon ser till att alla kunder får sina produkter hela och är klart snabbast av alla på lagret.

När andra säger tänk smalt, tänker Joel Svensson brett. Och det funkar.