FörsäljningUlla-Lisa Thordén är säljcoachen som hjälpt mängder av organisationer, företag och entreprenörer. Hon har skrivit böcker – och ger just nu säljråd för ”ickesäljare” på Driva Eget-dagen.

– Kan man inte sälja kan man inte göra något roligt, inleder Ulla-Lisa Thordén som ägnat 30 år att hjälpa säljskygga människor.
– Man vill inte gärna definiera sig som en prattyp. Vi definierar ofta säljare som någon som pratar ihjäl andra människor.

För att hjälpa publiken på plats listade Ulla-Lisa Thordén vilka olika typer av säljande som finns – bland annat det omedvetna säljet. Alltså det som sker av bara farten, för att du är trevlig.

Ulla-Lisa poängterar att alla kunder inte är tänkbara kunder – det måste vara något bra för båda parter. Hon tycker helt enkelt att alla företagare ska ha en lista med sina önskekunder.
– Har ni någon? frågar Ulla-Lisa Thordén publiken. Du måste ha mål – jätteviktigt! Ha även en arbetslista – med vilka som du ska ta kontakt med. Säg: ”Lycklig du – nu kommer jag!”

Ulla-Lisa Thordén avslutade med några råd kring att förhandla.
– En tankefälla finns hos alla som säger: ”Jag som är så ny kan väl inte lägga mig här i pris”. Och när någon säger att det är dyrt – tänk att dyrt är en åsikt, inte en sanning. Ni håller på att förhandla och ni måste vara lönsamma för att hänga kvar. När någon frågar mig vad jag tar i pris säger jag att mitt normalpris är här, berättar Ulla-Lisa och pekar högt upp i luften. Men jag frågar också vad de har i budget.

– Och när någon tittar på er nästa gång och säger: ”Det var dyrt”. Titta på dem och säg: ”Tycker du det?” Sedan – vänta ut bara.

LÄS OCKSÅ: