FörsäljningTänk som en smart reklambyrå och inte som en småföretagare. Då kan du fixa nya kunder till ditt företag. Här är expertens tips på hur du lyckas.

Efter 15 år i reklam- och marknadsföringsbranschen har nu Catharina Sjögren startat eget, där hon hjälper jobbsökare att få jobb med hjälp av sin egen ”reklambyråmetod”. Metoden går ut på att det finns mängder av andra, lika bra produkter – men att du kan sälja in just din genom att skapa en upplevelse kring den. I Metro idag ger hon sina bästa råd för hur du kan marknadsföra dig själv. Men råden kan även appliceras på företagare som vill synas och få fler kunder, så här:

1. Påverka hur du uppfattas
En reklambyrå vet att ”köpbeslut” inte handlar om fakta utan om perception, alltså den upplevelse som skapas hos mottagaren. Ställ dig frågan: Hur vill jag uppfattas? Och hur kan jag själv bidra till att skapa den upplevelsen? Detta kan du applicera även på ditt företag och din produkt genom att skriva en lista över hur du vill uppfattas av dina kunder. Till exempel: Du vill att ditt företag och din produkt eller tjänst ska ge glädje åt kunden. Hur kan du på olika sätt uppfylla det?

2. Väck intresse direkt
Tänk dig två olika reklamannonser:

  • En annons med en rubrik som väcker din nyfikenhet och några träffsäkra meningar.
  • En annons med väldigt mycket fakta, långa meningar och en fullspäckad A4-sida med text.

Vilken fångar dina kunder? Utforma allt ditt material enligt första alternativet, från hemsida till e-mail och säljbrev.

3. Använd transformerande nyckelord
Att kommunicera en produkts egenskaper är inte alls lika starkt som att berätta om den transformerande inverkan som dessa egenskaper har. Med andra ord: Du kan rabbla på om hur bra dina produkter eller tjänster är, men effekten får du först när du beskriver hur din kund kommer att känna sig när de har fått ta del av dem. Glad, framgångsrik, lugn, mindre stressad – välj själv. Till exempel: “Tanken med mina ekonomitjänster är att du ska slippa sitta och jobba kvällar och nätter med papper och administration, och i stället fokusera på det som verkligen skapar framgång åt ditt företag”.