FörsäljningNär företagsrådgivaren Tone Strålind i Kiruna startade sitt företag gick det trögt. Men sedan hon lärt sig att bli tydligare med vad hon säljer har firman fått ett riktigt lyft.

Tone Strålind hade både drivit företag ihop med andra och arbetat med sälj i över 20 år när hon startade enmansföretaget The One, i vilket hon jobbar med företagsrådgivning.Så hon trodde det skulle bli enkelt att sälja in sin idé till andra. Men icke.

– Jag är en säljare ut in fingerspetsarna men det är mycket lättare att prata för andras produkter. När det bara är mig själv jag säljer är det himla viktigt att jag kan berätta vem jag är. Men att jag har många strängar på min lyra gjorde ofta presentationerna spretiga och kunderna osäkra, säger hon.

Läs mer: Från noll till 17 miljoner på 5 år 

Det gick trögt i firman. Men ett samtal med en coach hjälpte Tone att bena ut hur hon ville förmedla sin produkt. Det blev en vändpunkt.

– När jag fick prata med någon annan blev det tydligt vad som var viktigast för mig. Det blev startskottet för hur jag skulle sälja in mig. Efter det har jag till och med fått kunder jag inte trodde att jag skulle kunna få, säger Tone.

Hennes råd till andra är att öva. Skriv ner pitchar för olika typer av situationer, som möten eller mingel. Och testa dem på andra så att du vet att mottagaren förstår vad du säger.

– Att jag blivit tydligare med vad jag säljer har absolut gett mig fler kunder och fler varma ingångar. Tidigare sprang jag in på möten och tog dem ad hoc men jag hade fått fler affärer om jag hade förberett mig.
Det måste vara enkelt för kunden att förstå vad jag vill sälja.

Inför möten gäller det att fundera igenom vad du vill åstadkomma och ha sagt, menar Tone. Ska du sälja direkt eller bygga en relation? Skriv upp enkla stolpar.
Men gå sedan inte i fällan att bara rabbla upp det du övat in utan ställ frågor och anpassa din pitch till kundens behov.

– Det största jag gör annorlunda nu är att jag lyssnar in: Vad är det kunden behöver och hur kan jag möta det? Det handlar om att coacha kunden: ”Okej, du är här. Då kan jag hjälpa dig med de här bitarna.”

Tone har också lärt sig att beskriva mervärdet av sina tjänster utan att det låter som kritik. Hon brukar berätta hur hon arbetar och hur hon har hjälpt tidigare kunder. Hon använder bilder och metaforer.
Dessutom delar hon med sig av egna misstag i tidigare företag och vad hon har lärt sig av dem.

– Det ger människor förtroende för mig. Det blir både personligt och ödmjukt och den jag träffar känner sig trygg.

Sedan handlar det om att ta avstamp i sin drivkraft och våga tro på sig själv.

– Ibland möter jag riktigt stora företag och det är lätt att bli nervös. Men då gäller det att besluta sig för att det jag kan, det kan jag. Och att ett nej inte är personligt.

Läs mer: 5 tips – så lyckas du med lönesamtal