<![CDATA[]]>

Stärk dina kundrelationer på Alla hjärtans dag

Camilla Björkman

Publicerades: 13 februari, 2012

Den 14 februari innebär ökad försäljning för många butiker. Men de flesta småföretagare kan dra nytta av Alla hjärtans dag, menar relationscoachen Jacqueline Joo och ger tre konkreta tips på hur du gör.

Mer än varannan svensk (56 procent) firar eller uppmärksammar Alla hjärtans dag den 14 februari, visar en undersökning som Svensk Handel genomfört med 1 100 svenskar.

För många småföretagare betyder dagen en extra påfyllnad i kassan. Storsäljare är enligt Svensk Handel blommor, kort, godsaker och choklad. Även restauranger är vinnare under kärleksdagen då middag ute är ett vanligt sätt att fira.

Av de som deltog i undersökningen handlar 57 procent presenter för mindre än 500 kronor. Hälften av dessa handlar för under 100 kronor.

Men det är inte bara butiker som vinner på Alla hjärtans dag. Enligt relationscoachen och företagaren Jacqueline Joo kan alla företag dra nytta av kärleken som spirar under dagen.

– Det ger ett utmärkt tillfälle att skicka ut en värmande hälsning till dina kunder, vilket stärker relationen er emellan, säger hon till Driva Eget.

Här är tre tips från Jacqueline Joo på hur du kan dra nytta av kärleksdagen:

1. Skicka ett kort till dina kunder
Ett enkelt e-kort med en trevlig hälsning där du önskar glad Alla hjärtans dag uppskattas. Håll en professionell ton och undvik hjärtan – välj hellre ett blomtryck eller en grafisk illustration.

2. … eller en chokladask
De flesta företag skickar choklad vid jul, så du sticker ut genom att göra det nu i stället.

3. Lyft ett erbjudande
Ta fram ett erbjudande specifikt för dagen och skriv en trevlig hälsning på sajten eller via ett utskick att det är ett kärleksfullt dagserbjudande till alla kunder.

Läs mer om relationer på Jacqueline Joos blogg.