<![CDATA[]]>

5 fällor som skrämmer bort dina kunder

Gustaf Brickman

Publicerades: 2 mars, 2012

Vilket bemötande förväntar du dig när du går in i en affär eller ringer till ett företag? Så ska du också bemöta dina kunder. Här är fem vanliga misstag företag gör – misstag som kan kosta många kunder och kronor.

Janine Popick, vd och grundare för marknadsföringsgrupppen Vertical Response, berättar att det finns många sätt att skrämma bort kunder på. Det positiva är dock att de är väldigt lätta att undvika. Nu presenterar hon en lista på fem punkter som du ska undvika till varje pris, i det amerikanska företagarmagasinet Inc.

1. Anställda som babblar (med varandra).
Anställda som pratar om hur trötta de är, vad de ska göra när de slutar och om festen igår – det är vanligare än man tror och ger inget bra intryck. Man kan inte förbjuda de anställda att prata, men däremot be dem hålla sig när det är kunder i butiken.

2. Telefonslingor som aldrig tar slut.
Folk vill ha service snabbt, och inte klicka runt för alltid. Undersök också vilka dina kunders vanliga frågor är, och gör dem till alternativ 1 och 2, snarare än 6 eller 7.

3. Mobiler som är viktigare än kunden.
Oavsett om det handlar om dig eller dina anställda – få saker gör kunder så irriterade som när någon pratar i mobilen i stället för att ge service. Samma sak gäller under möten och affärsluncher, låt inte sms och samtal gå före mötet.

4. Inkonsekvens.
Kunden måste få samma bemötande varje gång han eller hon använder sig av dig. Och det gäller alla kontaktytor. I butiken, på webben, i telefon och så vidare. Först då skapar man kundtrygghet.

5. Att inte ens få ett hej.
Oavsett om det handlar om ett kontor eller en butik, måste kunderna och besökarna få ett ”hej” när de kommer in genom dina dörrar. Man behöver inte vara klängig, men ett enkelt hej och ett erbjudande om hjälp räcker långt. Att inte få det gör att många kunder tappar lusten, och du tappar en kund.