FörsäljningÄr du rädd för att försvinna i dagens enorma brus av reklam och information? Skapa buzz kring ditt företag på smarta sätt – utan att det kostar mer än din tid.

Med dagens teknik och explosion av aktivitet i sociala medier är det både enklare och svårare att nå ut. Å ena sidan underlättas spridningen enormt av våra nya dagliga vanor. Å andra sidan är det svårt att nå igenom bruset.

På nätet exploderar viralsajter som Lajkat och Omtalat där idén är att du som läsare ska dela, gilla och kommentera och på så sätt sprida vidare budskapet. Som företagare kan du tänka på samma sätt och få uppmärksamhet utan att det kostar dig ett öre.

Sofie Larsson är kaféägare i Örebro och tröttnade på att hennes saker försvann från Fröken Larssons Café. Sofie skrev en ovanlig skylt där hon uppmanade tjuvar att sluta ta hennes saker och avslutade med att om de inte hade pengar kunde hon bjuda dem på brunch. Bilden lades upp på Facebook och genomslaget blev enormt i Örebro.

– Först skrev lokaltidningen Nerikes Allehanda här i stan om det. Sedan ringde Expressen, Aftonbladet och Newsner, berättar Sofie.

Hon vill dock poängtera att skylten i sig inte var något marknadsföringstrick för att få uppmärksamhet utan en ärlig och rak uppmaning till tjuvarna att förstå hur stölderna påverkar människan bakom företaget.

Läs mer: De tänkte utanför boxen – skapade turistattraktion

– Jag tror att om vill man nå ut till en viss person eller en viss grupp så ska man koppla bort hjärnan och istället koppla in hjärtat. Jag har barn och vet att det inte funkar att skälla utan är bättre att vädja till deras samvete. De som gör detta glömmer bort att det drabbar en egenföretagare som kämpar för varje femkrona.

Anna Fagerström, VD PR-kiosken och Driva Egets bloggare. Foto: Anneli Nygårds

Anna Fagerström, VD PR-kiosken och Driva Egets bloggare. Foto: Anneli Nygårds

PR-experten Anna Fagerström tipsar:

Tänk rätt – och skapa PR

  • Tänk tvärtom. Gör du likadant som alla andra kommer ingen att bry sig. Kolla alltså vad konkurrenterna har gjort, sagt eller skrivit – och gör på exakt motsatt sätt. Ju mer oväntat och ovanligt, desto bättre.
  • Tänk mängd. Vad händer om du hänger upp mängder av dina produkter på något oväntat ställe? Om du säljer reflexer – sätt upp dem på stolparna vid övergångs-ställen över hela stan. Kanske kan du få en tidning att skriva om det, om det ligger rätt i tiden.
  • Tänk tajming. Tajmingen och sammanhanget är nämligen också viktiga, inte minst i sociala medier. En kurs i att hitta balansen i livet kan det väl vara lämpligt att twittra om vid åttatiden, när barnen är lämnade på förskolan och föräldrarna sitter med en stressad näsa i mobilen på väg till jobbet.

Läs mer: Spana in Annas PR-skolan 2016 på Driva Eget