FörsäljningPåskförsäljningen väntas slå nya rekord även i år – den spås öka till 7,4 miljarder enligt SvD. “Satsa på färdiga paket”, tipsar choklad- och lakritsföretagaren Tuija Räsänen andra småföretagare.

Påsken är, efter julen, årets näst viktigaste helg för handlarna, och dagligvaruhandelns omsättning ökar med 20 procent jämfört med en vanlig vecka, enligt TT.

LÄS MER: De levererar 900 000 ägg i månaden

I år spås den bli extra positiv för handeln då många också får sin lön lagom till skärtorsdagen.

Skärtorsdagen är också den överlägset största försäljningsdagen för matbutikerna. Vi köper ägg – bara under påskveckan äter vi 64 miljoner ägg i Sverige – dubbelt så mycket som under en vanlig vecka. Godisförsäljningen är förstås också stark.

LÄS MER: De satsar på nichade påskägg

För småföretagaren Tuija Räsänen, som driver företaget Choklad & Lakrits Sverige, är påsken viktig. Hon driver en butik i Stockholm och en på nätet, dessutom anordnar hon en årlig Lakritsfestival på Annexet vid Ericsson Globe i Stockholm. Sedan 2014 är hon även arrangör för Finlands första lakritsfestival. 

– Försäljningen i butikerna ökar helt klart under påsken. Framförallt är det presenter jag säljer mest av, säger hon till Driva Eget.

För att öka försäljningen ser hon därför till att ha snygga presentförpackningar med choklad och lakrits redo.

– Framförallt är det herrarna som är ute efter färdiga paket. De vill inte stå och plocka ihop själva utan bara köpa en snabb present att ta med sig hem.

Tuijas tips till andra butiksägare i påsktider är därför att paketera varorna snyggt, till exempel i cellofan och med ett gult snöre runtom.

– Sen gäller det förstås att sprida att man har presenter, till exempel på hemsidan och via sociala medier.

Artikel uppdaterad 2016-03-24.