FörsäljningOavsett om du funderar på att sälja eller inte så är det bra att regelbundet uppskatta värdet på ditt företag. Så här vet du vilken räknesticka som passar din firma.

Vad är ett företag värt egentligen – och hur vet man det?

– Det är ”den summa som någon är beredd att betala för det”, säger Lasse Heino, företagsmäklare på Stockholms Företagsmäklare, som i huvudsak säljer restauranger och kaféer, där priset sätts genom så kallad marknadsvärdering.

– Vi gör ingen traditionell värdering med multiplar och grejer, utan vi baserar vår prissättning på tidigare försäljningar som är gjorda i området och på vad som efterfrågas på marknaden just nu. För ett kafé är det inte bara själva omsättningen som vägs in i priset, utan också vad det har för adress, och inte minst vilken hyra man betalar eftersom denna kan variera väldigt mycket, förklarar han.

Ändå är det vanligt att man som säljare tycker att företaget är värt mer än vad företagsmäklaren säger. Ett vanligt argument är till exempel att man pekar på firmans potential, eller att man vill ha igen pengar som man har lagt ut på att få i ordning lokalen.

– Men det du får betalt för är ju vad din restaurang presterar i dag. Inte för inredningen. Den nya ägaren vill kanske köra ett helt nytt koncept och riva ut allting dessutom, säger han.

Upp till ett halvår får man räkna med att det tar att sälja ett företag om man anlitar en företagsmäklare och vill få igenom rätt prislapp, menar Lasse. Då får man också en garanti för att det juridiska blir rätt, jämfört med om man försöker sälja företaget på egen hand.

LÄS OCKSÅ: Sätt rätt pris och höj dem

– Vi ser ibland avtal som är skrivna på ett sätt så att det blir pannkaka av alltihop och det slutar med att köpare och säljare möts i domstol. Vi kan också hjälpa till om det till exempel blir problem med hyresvärden som vill höja hyran för den nya ägaren, vilket faktiskt är ett lagbrott om man befinner sig inom avtalstiden. Om man inte känner till det som lekman kan man bli väldigt lurad …

Sidon Benjaminsson är analytiker på UC Affärsfakta AB och har gjort tusentals företagsvärderingar genom åren både på den svenska och utländska marknaden. Det är företag inom ett brett spektrum av branscher – från transportföretag, till byggföretag och vårdbolag.

– Analysen används ofta som ett underlag mellan parterna vid förhandling. Vad sedan marknaden är villig att betala för ett bolag kan självklart skilja sig en hel del från det teoretiska värdet, säger han.

Sidon utför i de flesta fall en diskonterad kassaflödesvärdering, DCF (se separata artikel).

– Ju mer omoget ett företag är, desto svårare är det att värdera. Med ett ungt företag i expansionsfas använder jag mig alltid av DCF eftersom jag då kan väga in mer ”mjuka” värden och icke officiell information. Ju mindre ett företag är, desto svårare är det också att värdera.

Sidon rekommenderar att man gör en företagsvärdering regelbundet, även om man inte funderar på att sälja just nu.

– Den vanligaste anledningen till att man behöver göra en företagsvärdering är att det sker en förändring i delägarskapet, någon ska in eller någon ska ut. Har man då gjort en uppdaterad värdering varje år, som alla ägarna kan känna sig komfortabla med, undviker man mycket problem om det en dag skulle uppstå en konflikt mellan delägarna och man ska komma överens om en utköpssumma, menar Sidon.

Läs mer här om 6 sätt att värdera ditt företag!