Satsa på dina stamkunder

Gustaf Brickman

Publicerades: 15 januari, 2009

Dina trogna kunder är dina bästa kunder. Inte minst för att det är lättare att merförsälja till befintliga kunder än att hitta helt nya. Här berättar vi hur du tar hand om dina stamkunder på bästa sätt.

Första steget är att ta reda på vilka dina bästa kunder faktiskt är.

- Jag brukar be företag att lista sina viktigaste kunder, och de flesta kan bara nämna två eller tre stycken. Det är för lite, att känna dina stamkunder är nyckeln till framgång, säger Horst Böhnke, som lär företag hur man vårdar sina kunder på bästa sätt.

Gå sedan igenom dina kunder och undersök hur mycket de handlar för, hur ofta de handlar och hur länge de har varit kunder hos dig. Titta också på vilka som minskat eller ökat sina inköp den senaste tiden.

- Titta på siffrorna och ta reda på vilka som faktiskt handlar mest. Ta fram de 10, 20 eller till och med 50 största kunderna. Titta sedan på hur de kundernas behov ser ut, förklarar Horst Böhnke.

Ett bra sätt att sätta dig in i dina trogna kunders behov är att faktiskt besöka dem. Du får en bättre inblick i deras situation, och dessutom förbättrar det relationen mellan dig och kunden.

- Det gäller det att tänka kund varje dag. Med modern teknik har vi möjlighet att ta reda på det mesta om kundens ekonomi, behov och önskemål, men det är en möjlighet vi utnyttjar alldeles för sällan.

För att vara säker på att dina kunder stannar hos dig kan det vara bra att ge dem något extra, men det innebär inte per automatik rabatter. I stället handlar det om att hitta något som skiljer dig från mängden. 10 procent i rabatt glöms snabbt bort, medan en middag eller en resa för motsvarande belopp skapar ett bestående minne.

Själv har Horst Böhnke en färsk upplevelse av service som skapar bra kundrelationer.

- Vi blev försenade hem några timmar senast vi var på semester. Tre dagar senare kom det ett utbetalningskort på 600 kronor med posten från flygbolaget, utan att vi ens frågat. Det är service. Och för dig handlar det om att överraska dina kunder på samma sätt, så att de också får den där aha-upplevelsen.

Läs om hur du lär dig att se ur kundernas perspektiv här.