FörsäljningAtt sälja lite mer till var och en dina fasta kunderna är ofta mer lönsamt än att försöka hitta nya kunder. Det förstår när du ser hur storföretagen försöker med det på olika sätt. Lär dig här av fem av deras knep.

1 Sälj med rabatt.
”Köp två chokladkakor till sänkt pris”, står det på reklamskyltarna i mataffären. Och vid kassan finns ett sista lockpris. Det handlar om att få varje kund att vid varje besök handla lite mer än vad de tänkt från början.

2 Sälj något liknande.
Om man i e-butiken lagt en viss produkt i varukorgen kommer det direkt erbjudande om att också köpa något liknande. Kanske så här ”Kunder som köpt denna bok har också köpt…” Erbjud likartade produkter som de som din kund just köpt.

3 Gör kunder till medlemmar.
Nästan alla butikskedjor har medlemsklubbar och lockar med bonuscheckar för den som blir medlem. Det är ett bra knep för att få kunderna att återkomma och inte välja konkurrenten nästa gång.

4 Belöna stora köp.
Den som handlar för ett visst belopp under en månad eller ett år får en present eller extra rabatt. Det är ett sätt att försöka få kunden att köpa litet mer.

5 Underlätta för kunden.
Gör det lätt för kunden att hitta det hon söker. Om du har en klädbutik och skyltar med en jacka, se till att kunden snabbt hittar jackan när hon kommer in.

Någon meter in i butiken kan det gärna finnas något som kittlar köpnerven, ett erbjudande eller en aha-upplevelse.

Det bör finnas pris på allt, annars stänger kunden plånboken. När kunden vill ha hjälp, ska du stå där, inte innan. Respektera kundens fredade zon.

Med alla sådana här metoder gäller det att försöka få kunderna att gilla ditt företag och ditt varumärke. Var då inte för påträngande och ”säljig”.

Det allra bäst är att få kunderna så nöjda att de rekommenderar ditt företag för andra. Att få sådana ambassadörer som pratar väl om ditt företag eller skriver om dig på sociala medier är den bästa formen av marknadsföring.

Läs mer: Sälj mer med vår nya Social selling-skola!