FörsäljningHär ger PR-rådgivaren 5 tips hur du som småföretagare ska få fram ditt budskap på rätt sätt.

Bert Karlsson var nyligen i blåsväder då han tappade humöret under en intervju i SvD. Anna Fagerström är PR-rådgivare och har 30 års erfarenhet som journalist bakom sig. Här är hennes råd kring hur du som småföretagare på bästa sätt får fram ditt budskap under intervjuer.

– Det viktigaste är att tänka igenom vad det är för budskap du vill få fram under intervjun, så att inte intervjun handlar om något annat.  Det kanske blir en trevlig text men den inte gynnar dig som småföretagare och det är ju trots allt syftet.

Grundläggande är därför att förbereda sig väl.

– Även om du inte har en intervju inplanerad kan det vara bra att förbereda sig. Vad är ditt budskap och vad vill du säga? Om du tycker att du får en obekväm fråga, lägg känslorna åt sidan och fundera: Vad är det reportern vill få fram? Är det en berättigad fråga? Svara sakligt och ärligt.

Tänk efter innan intervjun vilka frågor som kan dyka upp under en intervjusituation och vad du ska svara om de dyker upp.

– Har du inget bra svar på ett specifikt område? Då kanske du ska fundera på varför, vad är det i verksamheten som inte stämmer? Men självklart – även om öppenhet är viktigt behöver och kan man inte berätta allt.  Vissa saker kräver sekretess. Då kan du säga: ”Det här kan jag inte prata om, eftersom… ”, och så ditt goda skäl.

Annas 5 viktigaste saker att tänka på under en intervju

  • Det viktigaste är att förbereda sig. När du har fått kontakt med journalist ta reda på vad denne har tänkt att intervjun ska handla om. Då vet du hur du ska förbereda dig. Du kan även fråga om journalisten har några frågor klara redan innan intervjun, vilket man kan dock aldrig kräva. Fråga också om det ska komma en fotograf och om fotografering sker samtidigt med intervjun. Det är även bra att ta reda på när intervjun ska publiceras och i vilket medium.
  • Ta reda på vilket budskap som journalisten vill få fram. När du vet det och kanske har fått frågor, så kan du börja fundera kring hur du ska svara för att få fram ditt budskap. Det kan inte vara att du vill sälja mer utan det ska vara matnyttigt för journalisten. Brinner du för något eller har du kämpat för något? Har du dessutom oneline:ers är en intervju är bra tillfälle att leverera!
  • När ni väl träffas ta reda på hur mycket tid journalisten har tänkt lägga på intervjun. Du kanske tänker en timme medan journalisten har en annan plan.
  • Ta med dig en liten lapp med några stödord. Ha den i fickan så du inte glömmer bort vad du vill få fram.
  • Se intervjun som ett samtal (om du inte ställs mot väggen) där det är lite både av givande och tagande. Bjud på dig själv som person och människa, kan du leverera något man kan skratta åt? Berätta en dråplig historia, där du kanske gjort misstag, men där du har lärt något.

Bonustips! Be att få läsa dina citat, ofta skickar journalisten hela texten och då kan du kontrollera att inget missförstånd har skett.

Läs fler PR-tips från Anna Fagerström här