FörsäljningEtt telefonsamtal kan ge dig nya lönsamma kontakter och hjälpa dig nå dina drömmar. Men, du måste våga ringa! Henrik Bromée har skrivit nya boken ”Lyft luren – nå framgång”, här är hans råd.

Brukar du dra dig för att ringa de där telefonsamtalen som kan leda till nya affärer? Då är du inte unik. Ofta bottnar det i en rädsla för att avvisas, misslyckas eller uppfattas som jobbig.

– Det är förstås ingen som gillar ständiga avvisningar och just därför bör fler lära sig hur man genomför bra och effektiva kalla samtal där man genom relevanta förberedelser lär sig att undvika att bli avvisad – helt enkelt genom att göra sig relevant för den man ringer till, säger Henrik Bromée.

Han är VD på Euler Hermes, har en bakgrund inom kvalificerad försäljning och är nu aktuell med boken ”Lyft luren – nå framgång” fylld med såväl råd som inspirerande berättelser.

För, att inte våga lyfta på luren och ringa det där samtalet kan ha stora konsekvenser, påpekar han.

– Många gånger hindrar det människor från att förverkliga sig själva och sina visioner. Realiteten är nämligen den att de allra mest framgångsrika entreprenörerna, affärsmännen och företagsledarna nästan alltid är skickliga ”cold callers”.

Att däremot våga använda telefonen för att få nya kunder har flera fördelar, enligt Henrik.

– Som småföretagare har du i regel inget stort varumärke som ger dig inkommande affärer, du har förmodligen ganska få kunder till antalet och sannolikt begränsade resurser att köpa marknadsföring för. Att skaffa nya kunder är ett sätt att sprida risken i din verksamhet och telefonen är billig, relationsbyggande och väldigt effektiv att jobba med i din prospektering – förutsatt att man använder den på rätt sätt.

 Dessutom, påpekar Henrik, är det allt fler som använder internet för marknadsföring och kontakt. Att då ringa kan få dig att sticka ut.

– Att välja en annan prospekteringsmetod kan ge dig en fördel – återigen förutsatt att man gör det på rätt sätt.

Henriks bästa råd för att komma över din telefonskräck är att förbereda dig.

– För att känna dig trygg i situationen behöver du vara förberedd. Det ökar dina chanser att lyckas dramatiskt.

5 råd för att bota telefonskräcken

 1. Vad vill du?

Identifiera det exakta mervärdet för kunden – och hur du ska beskriva det utifrån din mottagares perspektiv. Varför ska kunden träffa dig eller köpa av dig?

 2. Vad vill de höra?

Ha klart för dig vem du talar med och hur det du vill sälja in skapar värde för mottagaren. På vilket sätt kan du hjälpa din motpart att lösa ett problem, göra saker på ett bättre sätt, åstadkomma besparingar eller tjäna mer pengar?

3. Fundera på invändningar

Förbered dig på att hantera invändningar och frågor så att du inte blir svarslös.

4. Tro på det du säger

Se till att du själv tror på det du ska sälja in, annars kommer din tvekan och osäkerhet att lysa igenom direkt.

5. Var saklig och relevant

Kom ihåg att du i regel ska sälja in ett möte, inte hela produkten/tjänsten. Så sälj in värdet av det du vill göra, trassla inte in dig i detaljer eller teknikaliteter under samtalet – de kan ni avhandla på mötet.