FörsäljningSka du på mässa med ditt företag under hösten? Här ger Driva Egets säljexpert en rad enkla råd för hur du ska förbereda dig och hur du kan öka ditt sälj.

Läsaren Anders Larsson ska delta i en mässa för första gången och undrar hur han ska förbereda sig.
Driva Egets säljexpert Ulla-Lisa Thordén ger svar:

Tänk först och främst på vad vill du uppnå med mässan? Planera för detta och kolla noga efteråt om det blev som du önskade.

Besökarna köper dig med alla sinnen, det vill säga syn, lukt, hörsel och ljud. Skapa därför en öppen monter så att det är lätt för blyga besökare att slinka in (då kan ni lätt pratas vid).

Bjud på något, gör en tävling där du samlar kontaktuppgifter (som du sedan noga följer upp), dela ut något bra (inte billigt krafs), gör en enkät, dela ut branschstatistik eller information som gör att besökaren sparar den etc.

Var aktiv! Le, bjud på godis, starta samtal redan utanför montern. Är du trött, gå därifrån en kort stund. Det är förbud mot att sitta ned, titta bort eller uppträda generat.

En mässa är ett event – gör det till ditt party – så bjud på dig själv, din kunskap och ditt intresse för besökarnas problem. Och bekväma skor är inte att förakta, mässgolv är hårda.

 

Läs mer: Så lyckas du på höstkonferensen